Mercedes-Benz lanserar handikappanpassning från fabrik
Centralt i de nya lösningarna är en bekväm hantering av styrning, gas- och broms. Exempelvis är en rattkula placerad på vänster eller höger sida om ratten som tillåter körning med bara en hand. Mekaniska spakar för vindrutetorkare, blinkers, hel- och halvljus samt farthållare kan också styras från den högra sidan av ratten, med reglage som fästs på originalspakarna.
Ett handreglage gör det möjligt att både gasa och bromsa med händerna. På V-Klass-modellerna accelererar fordonet när handtaget vrids och med en lätt knuff framåt bromsar bilen. De vanliga gas- och bromspedalerna går fortfarande att använda. En pedalskyddsspärr kan dock installeras för att förhindra att de manövreras oavsiktligt.
På V-Klass kan man välja till en multifunktionskula, MFD Touch , som monteras på vänster eller höger sida om ratten. Den fungerar som en fjärrkontroll för hel- och halvljus, blinkers, signalhorn och vindrutetorkare. Alla dessa funktioner kan manövreras utan att föraren behöver släppa ratten.
Pedalförhöjning är en säker och bekväm lösning för korta förare. Höjningen minskar avståndet till pedalerna med fem och tio centimeter.
Särskilt långa förare drar nytta av möjligheten att flytta sätet ytterligare 50 mm bakåt. Höjden på förarstolen kan dessutom höjas ytterligare med 25 mm i Citan. Dessa hjälpmedel finns att få färdiginstallerade från fabrik, men kan också monteras i efterhand.
Mer omfattande förändringar utförs av specialistföretaget Paravan . Exempel på detta är en lift som gör att rullstolsburna personer lätt kan ta sig till de båda främre sätena. Där kan även en dockningsstation kan installeras för att sätta en elektronisk rullstol på plats.
Paravan erbjuder dessutom ett drive-by-wire-system som gör att även personer med nedsatt rörlighet kan köra bilarna, även om deras styrkenivå är mycket låg och rörelsekapaciteten minimal. Med systemet kan styrning, gas- och broms kan manövreras på ett precist och säkert sätt, med hjälp av mikroprocessorstyrka körhjälpmedel.
De individuella hjälpmedlen installeras vid Mercedes-Benz anläggning i tyska Sindelfingen, vilket gör att köparen slipper krångel med att bygga om bilen efter leverans. Alla installationer kan köpas till ett fast pris och med full garanti från en och samma leverantör. Eventuella personliga anpassningsarbeten utförs på plats i Sverige.
– Det ska inte behöva vara mer komplicerat om du vill köpa din bil med specialutrustning för rörelsehindrade än med vilken annan utrustning som helst, säger Fredrik Sidnäs, försäljningschef för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige .
– I grund och botten är en enkel köpprocess en tillgänglighets- och rättvisefråga lika mycket som själva utrustningen i bilen i sig.