23948sdkhjf

Utsläpp av hälsofarliga ämnen kan reduceras

Utsläpp av hälsofarliga kolväten och kolmonoxid från bilar kan i princip helt elimineras och utsläppen av kväveoxider reduceras dramatiskt. Det är slutsatsen av ett test genomfört av finska Teknologiska forskningscentralen VTT Ab.
VTT har, på uppdrag av DEFA, mätt utsläppen av flera hälsofarliga ämnen (koloxid, kolväte, kväveoxider och partiklar) vid kallstarter respektive bilar som förvärmts av ett elektriskt bilvärmesystem. Testet har genomförts enligt EU-körsykel NEDC och visar att utsläpp av
ämnen som beror på ofullständig förbränning (koloxid, kolväten och partiklar) i stort sett helt elimineras om bilen startas uppvärmd. I testet minskade också utsläppen av kväveoxider med 52 procent i Euro5 bensinbilar och med 38 procent i Euro6 dieselbilar.
- Resultatet är alarmerande, säger DEFAs Sverigechef Erik Larsson. Kallstarter är enviktig orsak till de stora mängder utsläpp i städerna och siffrorna är avsevärt högre än förväntat. Studien visar dock att vi snabbt och enkelt kan reducera farliga miljöutsläpp genom att starta vår bilfärd med en förvärmd bil.
VTT:s mätningar visar också att valet av värmesystem har stor betydelse för mängden utsläpp. Både motorvärmare, kupévärmare och batteriladdare bidrar alla på sitt sätt att reducera utsläpp. En förvärmd kupé gör att du slipper att använda bilens elektriska uppvärmningsfunktioner som igen bidrar till att reducera bränsleförbrukning och utsläpp.
- Enligt våra mätningar har bilbatteriets laddningsstatus en anmärkningsvärd påverkan på utsläppen av skadliga ämnen, säger forskaren Juhani Laurikko från VTT.
Dessutom reglerar moderna batterier generatorn vid kallstart, så i många fall laddas batterierna inte alls vid korta sträckor i låga temperaturer, utan tvärtom, så fortsätter de laddas ur.
Traditionella motorvärmare minskar främst utsläppen av partiklar och kväveoxider, men för att reducera utsläpp av koloxid och kolväten spelar batteriladdare större roll. Kupévärmare, som oftast förknippas med ren komfort, visar sig också viktig för minskad bränsleförbrukning. Alla delar behövs för att nå maximal effekt.
- Resultaten visar att man måste tänka om politiskt. Det är bra att man vill minska halterna av partiklar genom att minska användningen av dubbdäck, men det löser inte gifter från ofullständig förbränning. Politikerna behöver fundera över hur man kan
uppmuntra fler att använda ett elektriskt bilvärmesystem, såväl ekonomiskt som genom att erbjuda eluttag på offentliga platser där de kan pluggas in, säger Erik Larsson.
Kortfakta om miljöutsläpp kopplat till kallstarter:
- Biltrafiken i våra tre storstäder bidrar med drygt 16 procent av koloxiden, allra mest i Göteborg och något mindre i Stockholm och Malmö. Motsvarande siffra för kväveoxider är drygt 8 procent och för kolväten 4 procent.
- Dessa utsläpp, från bensin- och dieseldrivna fordon beror i princip uteslutande på att man kallstartar och kan alltså i det närmaste elimineras om man använder ett eldrivet bilvärmesystem. En stor miljövinst med andra ord.
- Mer än hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer vilket i praktiken innebär att motorn aldrig hinner värmas upp och att förbränningen inte fungerar fullt ut.
- Koloxider påverkar syreupptagningsförmågan medan kolväten och kväveoxider bland annat är cancerframkallande.
Mer om VTTs rapport
Testet är genomfört av det oberoende forskningsinstitutet VTT vid deras anläggning i Finland. Testerna är genomförda vid -20⁰ C i en köldkammare och omfattar olika komponenters bidrag till utsläppsreduktionen. Förutsättningarna har gjorts realistiska, med
inställningar för maximal värme vid kallstart (defrost på max, fönstervärme, sätesvärme och spegelavfrostare). Bilarna var förvärmda med DEFA WarmUp med app-styring som säkrar
så minimal strömförbrukning som möjligt. Testet utfördes på Euro5 bensinbilar och Euro6 dieselbilar. Utsläpp orsakade av kallstarter förväntas vara högre för äldre bilar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063