23948sdkhjf

Juridiken i fokus för Sveriges Fordonsverkstäders Förening

"Bo Ericsson från SFVF deltog i mötet med Konsumentminister Per Bolund och presenterade en mängd aktiviterer som SFVF vidtagit för att förändra, förbättra och säkerställa att det verkligen blir en förändring. Aldrig har så mycket gjorts I branschen på så kort tid som nu har skett. Att Regeringen följer upp kvaliteten på bilverkstäder är bra,och det känns bra att Per var nöjd med de aktiviteter som SFVF har gjort och gör. Jag har arbetat på olika plan I över 40 år I bilbranschen och mig veterligen har aldrig så mycket hänt på så kort tid som nu. Det glädjer mig att vår Konsumentminister nu också kommer följa vårt arbete framåt som prenumerant på tidningen Motormagasinet, säger Bosse Eriksson.

Aldrig har väl så få gjort så mycket för så manga som senaste året. SFVF har vuxit från 0 medlemsföretag till att vara över 1 700 huvudföretag på 2,5 år med en minst sagt låg bemanning. Nu när SFVF har anställt juristen Ulf Stefansson kommer SFVF ha möjlighet att göra ännu mera tillsammans med Mats Janson som är arbetande ordförande för SFVF.

Att arbeta fram och implementera Godkänd Bilverkstad (samarbetsprojekt med Konsumentverket, Motormännen och MRF) kommer kräva mycket arbete I år. Samtidigt ska viinte glömma att om vi inte hade gjort det, fanns det en risk för lagstiftning med mängder av myndighetskontroller.

För ett drygt år sedan ville SFVF “lyfta” kvalitetsfrågan och det gjorde vi tillsammans med Motor-Magasinet när vi hade en Inspirationsdag den 9 oktober 2015. Där juristen och fordonsspecialist Ulf Stefansson redovisade synen på verkstadskvalitet.

Sommaren 2015 gjorde SFVF en överenskommelse med Konsumentverket om Verkstadens reparationsvillkor. Den hade varit klar betydligt tidigare om vi inte hade motarbetats hela tiden. Nu gäller den för över 1 950 verkstäder och merparten inte har använt sig av den tdigare så det känns också som en stor förändring och förbättring. I skrivande stund har SFVFs medlemmar delat ut över 200 000 foldrar mer Verkstadens reparationsvillkor. Nu trycker vi nya och samtidigt är det många som sätter upp Verkstadens reparationsvillkor som affisch på väggen I kundutrymmet eller vid kundmottagningen och det är glädjande.

I över 13 år har jag haft kurs I juridikutbildning för chefer, servicerådgivare och verkstadsägare men aldrig I den takt och mängd som senaste året. SFVF har genomfört 63 juridikutbildningar sedan förra mötet med Konsumentministern, för över 1 100 personer och mig veterligen är det nytt rekord I branschen. Den stora nyttan med utbildningen är att då kan vi hantera kunden på ett korrekt sätt, vi vet vad Verkstadens reparationsvillkor innebär och Konsumenttjänstlagen. På så sätt kommer vi få nöjdare kunder. På våren 2016 kommer SFVF ha 18 juridikutbildningar för 300 chefer, servicerådgivare och verkstadsägare. Hösten kommer säkert också vara full med kvällsutbildningar, men fr o m I mars arbetar även Ulf Stefansson med bade bil och verkstadsjuridikutbildningar så nu växlar vi upp även I denna fråga.

Det är inte så lätt vare sig för verkstäder eller bilägare att ha kontroll på juridiken och missförstånden är alldelse för många. Tyvärr leder det ibland till felaktiga besut av bilägaren för att vi exempelvis inte känner till konkurrenslagstiftningen inom EU. Det fick SFVF att ta fram och informerat 5 000 verkstäder om Skyldigheter och Rättigheter för Bilverkstäder. (Kommissionens förordning (EU) nr 461/2010)

Ibland hamnar verkstäder och kunder I en “återvändsgränd” och därför införde vi ytterligare en tjänst I SFVF. I dagsläget är vi tre personer som byter av varandra I tjänsten rättvisekontrollen för att hjälpa kunder och verkstäder vid tvist. Den stora skillnaden med denna tjänst är att vi åker ut till verkstaden för att “på plats” hjälpa till att lösa tvisten. Vi tre har lång erfarenhet I branschen från återförsäljare, generalagenter och som ledamöter I ARN sager Bosse.

Teknikutvecklingen är snabb I bilar idag. Dessutom har vi I branschen vårt egna språk, precis som alla har mer eller mindre I sin bransch. Det här är något som har blivit allt tydligare I mitt arbete I Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), Försäkringsnämnden, Tingsrätter, I samtal med Konsumentverket, Konsumentvägledare och Hallå Konsument sager Bosse. Därför har vi bjudit in till lektion I teknikutveckling, där alla har fått se en koppling, lamell, styrled, kamrem o s v. Vi har varit på skade och serviceverkstäder och pratat med meklaniker, plåtslagare och lackerare.

SFVF har haft föreläsningar på 16 servicemarknadsmöten och tre mässor, där kvalitetsfrågan diskuterats och I år kommer det bli betydligt fler möten eftersom vi är flera anställda. Även vårt nya nyhetsbrev med information som skickas ut var tredje vecka belyser och påminner om vikten av att alltid hålla en hög kvalite.

Så här lite med facit I hand, känns det väldigt skönt att SFVF har vidtagit manga handfasta och konkreta åtgärder för att säkerställa på manga områden för bilverkstäder och bilägare att allt ska “gå rätt till”. Det är sannolikt därför som vi har vuxit så mycket och att Bosch Car Service, MECA, Mekonomen, BDS, First Stop, Glaskedjan, Autoexperten och några hundra verkstäder ytterligare har anslutit sig, avslutar Bo Ericsson vd för SFVF."
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078