23948sdkhjf

SFVF på hearing i Riksdagen om ändrade besiktningsregler

SFVF ”la allt annat åt sidan” eftersom mötet på Riksdagen kan få stora negativa konsekvenser för verkstäder. SFVF har tagit del av Transportstyrelsens utredning och besvarat utskickad remiss (”besiktningspaketet” (Diarienummer TSG 2015-1382) från näringsdepartementet. Därutöver kunde SFVF i onsdags delta i ett seminarium i Riksdagen för att tillsammans med Motormännen, BILS, NTF, MHF, politiker, Swetic och besiktningsföretag lyssna och ge sin syn på Transportstyrelsens förslag.

-Förlängd inställningstid för fordonsbesiktning kommer påverka verkstäder och besiktningsföretagen med många 100 tals miljoner i förlorade inkomster om det går igenom. Eftersom frågan är mycket viktig för våra medlemmar ”la jag allt annat åt sidan” och åkte till mötet för att ge SFVFs syn. Samtidigt ska man vara medveten om att SFVF är idag en aktör som representerar 1 950 verkstäder i Sverige och om förslaget genomförs kommer det få stora konsekvenser, bl a kommer det innebära neddragningar av personal, stänga verkstäder, stänga besiktningsstationer o s v. Det i sin tur leder till högra arbetslöshet och det därför måste vi vår syn på frågan, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

SFVF avstyrker å det kraftigaste Transportstyrelsens förslag om glesare frekvenser för kontrollbesiktning av personbilar och lätta lastbilar, som presenteras under 6.1.7 Kontrollbesiktning för personbilar och lätta lastbilar på sidan 91 i utredningen:

Förslag: Personbil (M1) och lätt lastbil (N1) ska genomgå kontrollbesiktning fyra år efter den månad då fordonet första gången togs i bruk, och därefter senast två år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.

Det förslag som presenteras skulle innebära att Sverige sänker ambitionsnivåerna till EU:s lägstanivå för bilbesiktningar, vilket inte är nödvändigt för att implementera EU:s besiktningsdirektiv i Sverige.

SFVF skäl till varför regeringen bör låta bli att implementera minskade frekvenser för kontrollbesiktning av personbilar och lätta lastbilar:

Ø Sverige saltar vägar och har den femte äldsta rullande vagnparken inom EU. Det är just äldre bilar som är mest utsatta för olyckor och allvarliga fel. Att då förändra besiktningsreglerna på det sättet, så att äldre bilar besiktas mindre ofta, är omdömeslöst och inte i enlighet med de transportpolitiska mål som regeringen beslutade om under 2015, där man skriver att regeringen ”kommer att intensifiera arbetet för ökad säkerhet och trygghet på vägarna. Sverige har i dag ett etappmål om högst 220 döda i vägtrafiken och en minskning av antalet allvarligt skadade med en fjärdedel till 2020”[1].
Ø Vi besiktigar ca 4 miljoner bilar om året i Sverige. Över 150 000 svenska bilägare genomför årligen förbesiktningar av sina bilar på en verkstad. Om så inte sker kommer betydligt fler olyckor ske, det är vår samlade bedömning.

Ø SFVF blir ofta kontaktade av mängder av verkstäder som uttrycker sin stora oro över att bilar rostar och att ingen demonterar skydden under bilen. Vid de tillfällen som skydden demonteras upptäcks allt från rostiga gastankrar, bränsletankar, säkerhetsbälten som knappt har någon plåt att fästas i och mycket annat. Eftersom många ägare av äldre fordon nästan uteslutande tar sina bilar till verkstaden just inför den årliga kontrollbesiktningen, innebär detta att många allvarliga fel och brister kommer förbli oupptäckta under en längre tid innan de åtgärdas. Detta perspektiv torde vara uppenbart för Transportstyrelsens utredare, ändå väljer man att inte analysera detta eller på något sätt ta med det i beräkningarna.
Ø Transportstyrelsens utredare menar också att många åtgärder, som idag utförs av utbildad verkstadspersonal, egentligen bör kunna utföras av fordonsägaren själv. Det är då rimligt att fråga sig varför bilägarna då inte gör detta redan idag, om det nu är så lätt, snarare än att betala verkstäder för att göra det. Vår bedömning är att den tekniska utvecklingen i kombination med täckkåpor gör att i princip ingen bilägare har kunskapen/tiden och viljan att skruva isär eller hissa upp bilen och göra kontroller.

Konsekvenser för verkstadsföretagen

Om Transportstyrelsens förslag blir verklighet kommer det dessutom få negativa konsekvenser för landets fordonsverkstäder i form av:

Ø Färre verkstadsbesök, vilket leder till lägre lönsamhet för branschen och minskade momsintäkter till staten.

Ø Eventuella nedläggningar av fordonsverkstäder, särskilt på mindre orter där lönsamheten redan är svag.

Ø Neddragningar av personalstyrkan på fordonsverkstäderna och därmed ökad arbetslöshet.

Redan hösten 2015, när Transportstyrelsen först presenterade sin rapport, tog SFVF ställning mot förslagen. Vår samlade bedömning är att förslagen om lägre frekvens för kontrollbesiktning av personbilar och lätta lastbilar hotar trafiksäkerheten och undergräver förverkligandet av den svenska Nollvisionen samt möjligheterna att nå de av regeringen uppsatta transportpolitiska målen.

-SFVF står fast vid denna linje och uppmanar regeringen att inte förverkliga förslaget, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

[1] http://www.regeringen.se/regeringens-politik/transporter-och-infrastruktur/mal-for-transporter-och-infrastruktur/
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067