Autoliv ny Core Partner i Vehicle ICT Arena
Autoliv kommer att bidra till initiativet genom att medverka i den övergripande strategiska styrningen, liksom i gemensamma forum och mötesplatser, och i specifika projekt.
-Digitaliseringen av våra fordon och den snabba utvecklingen inom autonom körning innebär att bilen återtar sin historiskt centrala roll som plattform för både industriell och ekonomisk utveckling. Vi ser fram emot att inom Vehicle ICT Arena skapa nya samarbeten som räddar ännu fler liv, säger Johan Löfvenholm, Group Vice President Product & Process Development hos Autoliv.
Det globala industriella behovet av bred samverkan och gemensamma industristandarder ökar alltmer. Genom att utforma fungerande spelregler och gemensamma utvecklingsspråk inom områden såsom säkerhet, miljö och energiförbrukning kan man öka innovationsgraden inom fordonsindustrin. Samtidigt blir det enklare för ett ökat antal nya innovationsintensiva bolag att bidra till utvecklingen. Vehicle ICT Arena är ett led i detta arbete, och en katalysator för skapandet av nya affärsmodeller, industristandarder och globalt konkurrenskraftiga kompetenser.
Vehicle ICT Arena samlar fordonsföretag och industriella leverantörer, liksom ingenjörsföretag, forskningsinstitut och universitet för att skapa en öppen plattform för innovation och kompetensförsörjning inom framför allt fordons-IT.
Autoliv är sedan tidigare premium partner i Vehicle ICT Arena, men utökar alltså nu sitt engagemang och blir Core Partner.
Autolivs utvecklingschef Johan Löfvenholm ser det som särskilt viktigt att säkra gemensamma arbetsformer. Detta för att korta leden mellan idé och produkt och att öppna marknaden för ett bredare spektrum av innovativa aktörer – dock utan att någonsin tumma på process- eller produktsäkerheten.
-Det är glädjande att se ett växande antal innovativa industrier och sektorer samlas kring fordonsindustrin. Samtidigt är det viktigt att aktivt säkra processer som både ökar branschens innovationskraft och som inte minskar utan faktiskt stärker säkerhetstänket. Här har Autoliv en viktig roll att spela, kommenterar Johan Löfvenholm.
Autoliv är sedan tidigare engagerat i flera andra svenska forsknings- och industrisatsningar såsom utvecklingsprojektet för självkörande fordon Drive Me, Chalmers tekniska högskolas fordons- och trafiksäkerhetscentrum (SAFER), testanläggningen AstaZero, Wallenberg Autonomous Systems Program (WASP), det strategiska mobilitets- och transportinnovationsprogrammet Drive Sweden, liksom ett flertal andra forskningsprojekt tillsammans med flera svenska universitet.
Bild: Autoliv