23948sdkhjf

Ogier vann och framtiden säkrad för Rally Sweden

Det blev trots allt ett riktigt bra vinterrally och som väntat var det Sébastien Ogier/Julien Ingrassia som tog sin tredje seger i Rally Sweden. Seger blev det också för arrangörerna. Förhandlingarna har pågått i snart ett halvår men nu kan Svenska Rallyt bekräfta att nytt treårsavtal är tecknat med WRC Promoter.
- För en vecka sen var vi mer döda än levande och hade svårt att se någon framtid alls i sikte. Nu har vi återigen genomfört ett fantastiskt event och att kunna berätta idag att vi äntligen är överens om ett nytt treårsavtal känns helt magiskt. Vi har en helt fantastisk organisation som visat att vi klarar de tuffaste situationer. Closer to magic helt enkelt, säger en nöjd Glenn Olsson, vd Svenska Rallyt AB.
Volkswagen vann Rally Sweden genom Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) och förblir obesegrade i Polo R WRC. För Ogier Ingrassia var den senaste segern den tredje på fyra år i det här klassiska rallyt och deras 34:e totalt. Vägen till segern krävde en enorm insats av de trefaldiga världsmästarna och de gav Volkswagen den elfte segern i rad och den 36:e på 41 rallyn.
Förarparet klarade utmaningen att starta först på vägar som var täckta av ett lager nysnö och därmed tvingas sopa banan för de efterkommande bilarna med en av de bästa prestationerna på senare år. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) slutade på fjärde plats i sitt hemmarally. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila däremot fick ge upp alla förhoppningar om en fjärde seger i Rally Sweden på fredagen när en drivaxel gick av.

Med temperaturer över nollstrecket och ihållande regn före rallyt och med tätt snöfall och frost under tävlingen fick de tävlande i 2016 års rally kämpa mot svåra och ombytliga förhållanden. Under rekognoseringen på onsdagen och torsdagen var specialsträckorna av grus och lera.

När rallyt startade och förarna gav full gas var vägarna frusna och snötäckta. Tack vare organisatörernas engagemang och de många frivilligas oförtröttliga arbete under nätterna för att preparera vägarna kunde 68 procent av de planerade specialsträckorna köras. Maximala poäng delas ut om mer än hälften av sträckorna kan genomföras.

Vinterns ankomst vid exakt rätt tillfälle gav Volkswagens förarpar Sébastien Ogier/Julien Ingrassia och Andreas Mikkelsen/Anders Jæger en verkligt krävande uppgift. Med det nya och förändrade schemat, var de tvingade att starta först på 93 procent av rallyt. De hade då ingen annat val än att sopa bort det lösa lagret av snö på sträckorna för de efterkommande. Särskilt på lördagen innebar det bättre väggrepp för varje WRC-bil som passerade och därmed tider.

För Ogier/Ingrassia och Mikkelsen/Jæger betydde det gasen i botten överallt för att utmana om seger och pallplatser. För Ogier/Ingrassia lönade sig risktagningen medan Mikkelsen/Jæger lämnade sitt hemmarally utan att nå prispallen. Små misstag och en utflykt vid sidan av vägen kostade värdefull tid och utgjorde till slut skillnaden mellan en seger och fjärdeplatsen.

Händelserikt för Latvala/Anttila
Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila fick utstå flera motgångar. De hindrades av ett drivaxelbrott redan på rallyts första specialsträcka “Torsby”. Med bara bakhjulsdrift kämpade de vidare under fredagen tills de till slut tvingades bryta på öppningsdagens sista sträcka med trasig fjädring.

Efter den senaste segern i Rally Sweden kan Volkswagen se tillbaka på ännu en imponerande segerrad. Elva segrar i rad är den näst längsta segerraden i WRC-historien. Den längsta, tolv segrar, innehas också av Volkswagen. Ogier, Latvala, Mikkelsen och Polo R WRC är obesegrade sedan 2015 års Rally Portugal. Därmed har Volkswagen chansen att tangera sitt eget rekord vid kommande Rally Mexico.

Det varma vädret i Sverige och det ihärdiga tövädret före årets andra WRC-tävling tvingade organisatörerna att stryka nio av 21 specialsträckor. Det förkortade specialsträckorna till 226 kilometer vilket gör 2016 års Rally Sweden till det kortaste WRC-rallyt någonsin. Dessförinnan var 2015 års Rally France med 245 kilometer, 2007 års Rally Argentina med 249 kilometer och 2011 års Rally Jordan med 259 kilometer de kortaste tävlingarna i WRC-historien.

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Sweden – resultat
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 1t 59m 47.4s
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 29.8s
03. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 55.6s
04. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 10.8s
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 1m 50.7s
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 24.0s
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 2m 40.0s
08. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 2m 44.6s
09. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 5m 17.0s
10. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 5m 31.7s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Sweden – resultat i Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 7m 42.7s
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 3.4s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, + 9.0s

FIA World Rally Championship (WRC), sammandrag
Förarmästerskapet
1. Sébastien Ogier, 56 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 33; 3. Mads Østberg, 27; 4. Hayden Paddon, 18; 5. Dani Sordo, 18; 6. Ott Tänak, 16; 7. Thierry Neuville, 15; 8. Stéphane Lefebvre, 10; 9. Henning Solberg, 6; 10. Elfyn Evans, 6

Kartläsarmästerskapet
1. Julien Ingrassia, 56 poäng; 2. Anders Jæger, 33; 3. Ola Fløene, 27; 4. John Kennard, 18; 5. Marc Martí, 18; 6. Raigo Mõlder, 16; 7. Nicolas Gilsoul, 15; 8. Gabin Moreau, 10; 9. Ilka Minor, 6; 10. Craig Parry, 6

Konstruktörsmästerskapet
1. Volkswagen Motorsport, 54 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 49; 3. Volkswagen Motorsport II, 30; 4. M-Sport, 27; 5. DMACK, 18; 6. Hyundai Motorsport N, 14; 7. Yazeed Racing, 0
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063