23948sdkhjf

2015 blev ett nytt rekordår för stölder av reservdelar

Stölderna av reservdelar ökar. Sedan 2011 har stölderna ökat med 85 procent och störst var ökningen under 2015. Trots det ökade antalet stölder och att brottet främst begås av organiserade ligor är reservdelsstölder lågt prioriterat av polis och rättsväsende. Det visar en ny rapport som Larmtjänst idag publicerar.

Under de senaste åren har stölderna av delar från bilar ökat markant. Larmtjänst har kartlagt stölderna i en rapport och fokuserat på tre specifika reservdelar som man vet ofta förekommer vid denna typ av stöld; strålkastare, airbags och navigationssystem.

Mellan 2011 och 2015 ökade antalet stölder från 1039 till 1926, en ökning på 85 procent. Störst var ökningen det senaste året, 31 procent.

- Reservdelarna är relativt lätta att stjäla, smidiga att transportera och frakta ut ur landet. Det finns även en lukrativ internationell avsättningsmarknad för denna typ av gods, säger Mats Galvenius vd på Larmtjänst.

Stölderna begås i stor utsträckning av organiserade ligor, ofta med internationell koppling, och brottet kräver tillgång till teknisk kompetens och till logistik för avsättning av godset. Gärningspersonerna är därför sällan tillfällighetsbrottslingar. Trots detta är brottet lågt prioriterat av polis och rättsväsende vilket medför att få gärningspersoner grips och döms.

- Vi måste jobba för att motverka de organiserade stöldligornas verksamhet eftersom de utgör en viktig finansieringskälla för andra typer av organiserad brottslighet. Det är även viktigt att bekämpa denna typ av vardagsbrottslighet för en ökad upplevd trygghet hos allmänheten, säger Mats Galvenius.

Stölderna är kostsamma och under perioden har skade- och reservdelskostnaderna ökat från 50 miljoner kronor till drygt 104 miljoner kronor vilket innebär en ökning med 106 procent.

BMW, Volkswagen och Volvo tillhör de fabrikat som är mest utsatta för denna typ av stöld. Under perioden har BMW ägarna drabbats av 2615 stölder, Volkswagen 1272 stölder och Volvo 1160 stölder. BMW drabbas av stölder som gäller alla de tre komponenterna medan Volkswagen främst drabbas av stölder av navigationssystem. Volvo drabbas främst av stölder av strålkastare.

För att motverka stölderna av reservdelar måste polisen ha mer långsiktiga och uthålliga insatser mot denna typ av brottslighet. Riktade insatser har visat sig vara effektiva. Det krävs även att biltillverkarna förbättrar stöldskyddet genom att försvåra bortmonteringen av reservdelarna. Genom att försvåra bortmonteringen ökar möjligheten att gripa gärningspersonen direkt vid stöldtillfället eftersom brottstiden förlängs. Detta kan även bidra till att man upplever upptäcksrisken för stor jämfört med den kalkylerade vinsten. 2 (2)

- Sedan behövs det en strängare tillämpning av straffskalan. Idag är praxis är att domstolarna endast tillämpar den lägre delen av straffskalan, säger Mats Galvenius.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063