23948sdkhjf

Fyra av tio unga tror på minskat bilägande i framtiden

Var tredje svensk tror att antalet personer som äger bil kommer att minska i framtiden. Ökad användning av carsharing anses vara en av de främsta anledningarna tillsammans med faktorer som utökad kollektivtrafik och högre bränslekostnader. Främst är det unga och stockholmare som tror att bilägandet kommer att minska. Det visar en statistiskt säkerställd undersökning från carsharingföretaget DriveNow som nyligen lanserades i Stockholm.
Shareconomy-trenden har resulterat i en rad olika innovationer som bygger på delat användande utan ägande. Ett exempel är DriveNow, där du enkelt kan hitta och boka en ledig BMW eller MINI direkt i din mobil. Nu visar en undersökning från DriveNow att hela 34 procent av svenskarna tror på ett ökat användande av carsharing i framtiden. Närmare hälften, 46 procent, anser också att carsharingtjänster kommer att vara en bidragande orsak till ett minskat antal bilägare.

I åldern 18-30 år är det 38 procent som tror att bilägandet kommer att minska i framtiden, medan endast 29 procent i samma åldersgruppen tror på en ökning av antal bilägare. Även stockholmare och göteborgare tror på samma trend där fyra av tio förutspår att bilägandet kommer att minska framöver.

– Vi vet att många storstadsbor och unga människor vill ha tillgång till bil men att de avstår från att äga en egen på grund av kostnaden, eller för att de inte har ett tillräckligt stort behov. På vår tyska marknad kan vi även tydligt se att tjänster som carsharing har bidragit till att många säljer sin bil, säger Fredrik Ellsäter, vd för DriveNow Sverige.

Undersökningen visar också att var femte person tror att man kommer att samåka i högre utsträckning i framtiden. Även här är det den yngre åldersgruppen som är mest optimistisk gentemot trenden att åka tillsammans.

– För den yngre generationen är det en självklarhet att man inte ska behöva äga en produkt för att kunna använda den. Betalningsviljan finns men bara när behovet finns. Detta förändrade synsätt på ägande gör att företag måste se över sina affärsmodeller för att kunna möta nästa generations behov av spontanitet och flexibilitet, säger Fredrik Ellsäter.

Om undersökningen
På uppdrag av DriveNow har undersökningsföretaget NORM genomfört en statistiskt säkerställd undersökning bland 1 636 svenskar. Undersökningen genomfördes via webbenkäter under januari 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062