Snöfo reagerar mot nytt hot mot fjällvärlden
Snöfo ser två stora problem med företeelsen; dels att de har smala band som gör att de går djupt och därmed ökar risken för markskador, dels att de oftast har betydligt högre bullernivåer än moderna snöskotrar. Bandförsedda motorcyklar med hög bullernivå stör mer än snöskotrarna vars förare är mycket medvetna om att samspelet med andra i fjällvärlden är mycket viktigt. Inte minst för rätten till den framtida fria rörligheten i fjällvärlden.
Ljudnivån på snöskotern är något som Snöfo aktivt arbetar med i kampanjen ”Välj bort buller, inte snöskoter” för att hålla ljudnivån nere i fjällvärlden.
- Företeelsen med ombyggda crossmotorcyklar med band i fjällvärlden måste stoppas omgående. De hör inte hemma i fjällvärlden, utan enbart på avlysta motorbanor säger Per Johansson, Vd för Snöfo, Sveriges Snöfordonleverantörer.
Fakta
En crossmotorcykel är ett oregistrerat fordon och får endast framföras på godkända motorbanor och liknande.
En enduromotorcykel är ett helfordonsgodkänt fordon och får inte byggas om utan ny registreringsbesiktning.