Varnar för många olösta frågor kring autonoma fordon
De svenska medlemmarna inom motorbransch- och bilistalliansen AFCAR varnar i ett debattinlägg publicerat i Göteborgs-Posten för att fordonstillverkarna kan bli den ”Storebror ser dig” som IT-avslöjaren Snowden skriver om. Detta om inte arbetet med lagar och regelverk intensifieras samt breddas.
Enligt den svenska AFCAR-alliansen finns det en överhängande risk i att bilägarna, fordonsdatan, hamnar helt i händerna på fordonstillverkarna samtidigt som verkstäder riskerar att utestängas från att konkurrera, i strid mot EU:s förordning, när de inte tillåts att komma åt aktuell och korrekt teknisk information från fordonstillverkaren.
– Vi ser en för bilägare och verkstäder förrädisk senfärdighet från myndigheter som Konkurrensverket och Datainspektionen. Detta beror främst på oförståelse byggd på okunskap eftersom det är en mycket komplicerad fråga, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och tillika vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA som representerar cirka 100 000 verkstäder och bildelsgrossister i 25 nationer.
Enligt Christer Liljenberg är det utredningsuppdrag som regeringen nyligen givit till VTI:s generaldirektör Jonas Bjelfvenstam allt för snävt avgränsat till trafiksäkerhet och ansvar.
– Från AFCAR:s sida ser vi även att frågor om personlig integritet och konkurrens borde vara med i utredningsuppdraget redan från början.
– Det är viktigt att blicka framåt och tänka brett, avslutar han.
AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, är en europeisk samarbetsorganisation för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter – i frågan om uppkopplade fordon är de för öppna system. I Sverige ingår bilistorganisationen Motormännen (M), tillsammans med motorbranschorganisationerna Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i AFCAR-alliansen.