Märkesverkstäder och fria verkstäder på kollisionskurs
Det här är tyvärr inte ovanligt hos märkesverkstäderna och börjar bli ett problem. Kia-domen står fast vilket innebär att en bilägare inte kan tvingas göra service på märkesverkstaden och att verkstäder fortfarande ger sådana här svar är under all kritik. En service är fackmässig så länge som verkstan följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren enligt Verkstadens reparationsvillkor. Skulle nybilsgarantin upphöra är servicen inte fackmässigt utförd. Villkoret i reparationsvillkoren skulle då inte kunna existera och varken SFVF, MRF eller Konsumentverket skulle kunna stå bakom villkoren om det skulle vara så som den nu aktuella märkesverkstaden påstår.
Det aktuella fallet handlar om en fristående verkstad som hade en kund som fått verkstadens erbjudande om service och att nybilsgarantin gäller även om bilen servas på den aktuella verkstaden.
Kunden/bilägaren kontaktar då märkeshandlaren på orten som säger "Absolut inte" Bilar som är 5 år och äldre går bra men inte nyare, dessa SKA servas hos märkesverkstaden för att garantin ska gälla. Till och med platschefen på nämnda märkesverkstad sade samma sak.
Den fria verkstaden vill ju inte starta ett krig mot märkeshandlaren men känner sig ändå överkörda. ”När en märkeshandlare säger så här till en bilägare så förstår man ju att kunden inte våga göra annat.”
Full förståeligt och jag tror det är dags att dra igång en ny marknadsföringskampanj där vi kan upplysa både bilägare och verkstäder om vad som gäller, konstaterar Bo Ericsson, vd för SFVF som har tagit fram information typ Skyldigheter och rättigheter för en bilverkstad och även uppdaterat Verkstadens reparationsvillkor. Men helt klart är att det behövs mer information för att alla ska förstå vad som gäller. Fortfarande finns det företag som inte riktigt vet vad som gäller, eller som struntar i att följa de reparationsvillkor som finns på den svenska eftermarknaden.