23948sdkhjf

Svensk teknik tar täten för bränsleceller

När världens största mässa för teknik relaterad till vätgas och bränsleceller drar igång i Tokyo första veckan i mars är AP&T på plats. Syftet är att presentera det nya koncept för storskalig, kostnadseffektiv tillverkning av bränslecellsplattor företaget utvecklat tillsammans med Cell Impact och Sandvik.

– Här har vi en fantastisk möjlighet att knyta nya kontakter på den marknad som ligger längst framme i tillämpningen av miljöanpassad fordonsteknik baserad på bränsleceller, säger Jan Jonasson, Senior Advisor Marketing and sales på AP&T.

Efter decennier av utvecklingsarbete pekar mycket på att fordon som drivs med vätgas och bränsleceller står inför ett kommersiellt genombrott. Japanska biltillverkare går i bräschen och har redan lanserat flera vätgasdrivna bilmodeller på marknaden. Med en växande potential för den här typen av fordon ökar också efterfrågan på lösningar som kan bidra till en rationell, storskalig produktion av komponenter.

Så sent som i somras presenterades ett nytt koncept för kostnadseffektiv masstillverkning av bränslecellsplattor, utvecklat av AP&T, Cell Impact och Sandvik. Det togs emot med stort intresse på European Fuel Cell Forum i Luzern i juni 2015 och vid Fuel Cell Seminar & Energy Exposition i Los Angeles i november. Första veckan i mars 2016 är det dags att visa upp det nya konceptet på Fuel Cell Expo 2016 i Tokyo. Det är världens största mässa i sitt slag och den kanske allra viktigaste mötesplatsen för de aktörer som vill delta i det förestående teknikskiftet.

– Det är en oerhört spännande utveckling som nu tar fart inom fordonsindustrin. Bara under det senaste halvåret har intresset för bränslecellsbaserad teknik ökat kraftigt och vi har fått en rad förfrågningar. Det betyder sannolikt att vi kommer att ta steget från koncept till kommersiell produktionslösning tidigare än planerat, säger Jan Jonasson.

Konceptet, som kommer att presenteras virtuellt i AP&T:s monter, omfattar både material, formningsteknik och produktionsprocess. Sandvik har tagit fram en ny metod för ytbeläggning av rostfritt bandstål. Materialet levereras med en färdig yta, vilket gör att man slipper styckevis beläggning och hantering av formade plattor. Cell Impacts teknik för höghastighetsformning ökar stålets formbarhet och gör det möjligt att skapa mer komplexa och exakta mönster alternativt att minska materialtjockleken. AP&T har integrerat de olika delarna i en komplett produktionsprocess baserad på företagets långa erfarenhet av produktionslinjer för värmeväxlarplattor.

Bränslecellstekniken gör det möjligt att driva fordon med el utan att använda tunga batterier. Elen framställs genom att vätgasen reagerar med syre i en bränslecell. Processen ger inga avgaser, den enda restprodukten är vatten.

Bildtext:

Första veckan i mars deltar AP&T på Fuel Cell Expo i Tokyo – världens största mötesplats för företag inriktade på bränslecellsteknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062