23948sdkhjf

Saknade serviceprotokoll kan upphäva nybilsgarantin

Verkstäderna kan komma i kläm när bilägarna väljer att inte spara sin servicedokumentation. Det är inte bara bilverkstäderna som har problem med nybilsgarantierna. Även kunderna/bilägarna kan råka ut för bekymmer. För de flesta bilägare är det okänt att man måste spara serviceprotokollen från service, det räcker inte med att det finns en stämpel i serviceboken.

-Det här kan ställa till med riktiga bekymmer, främst för bilägaren. EU:s konkurrenslagstiftning 461/2010 nämner inget om kvitton vilket alltså inte är ett krav för att nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Däremot är bilägaren skyldig att spara sina serviceprotokoll och saknas några av dessa kan märkeshandlaren neka kunden att nyttja nybilsgarantin, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

I ett aktuellt fall berättar en oberoende verkstad i södra Sverige om en kund som har en Kia som fortfarande har nybilsgaranti. Kundens bilnyckel hade gått sönder i fästet där bladet sitter. Kunden åkte då till märkeshandlaren på orten för att få en ny nyckel.

Men där blev det stopp. Serviceboken kontrollerades och därefter avkrävdes kunden kvitton från samtliga servicetillfällen. Dock saknades två kvitton.

Då gäller inte nybilsgarantin, fick kunden veta. På den oberoende verkstaden, som har bilägaren som kund, blev man minst sagt förvånad. Där hade man aldrig hört talas om att bilägaren behöver spara kvittona.

Motor-Magasinet har låtit Bo Ericsson på SFVF reda ut vad som egentligen gäller.

-Kvitton kan se olika ut och att de skulle behöva sparas är alltså inget krav, men däremot ska man som bilägare alltid spara serviceprotokollen. Saknas dessa får bilägaren svårt att visa vad som gjort, när det har gjorts och hur det har gjorts och då kan märkeshandlaren/-verkstaden neka bilägaren att nyttja nybilsgarantin. Att felet inte har något med utförda service att göra har viss betydelse utifrån när felet på nyckeln inträffade. Om det nu inte är frågan om ett handhavandefel skulle kunden (om denne är konsument/privatperson) istället kunna nyttja sin rätt i enlighet med konsumentköplagens reklamationsrätt som gäller 3 år från köpet, oavsett om bilen varit ny eller begagnad när kunden köpte den. För tidsperioden 3 år efter köpet tills dess att garantin löper ut kan möjligen märkesverkstaden ställa de här kraven eftersom man då inte går emot någon tvingande lagstiftning säger Ericsson.

Men det är alltså inte bara kunden/bilägaren som kan råka illa ut. Även verkstaden kan behöva vidta åtgärder.

-Som allbilsverkstad kommer man i kläm om kunderna inte sparar sina serviceprotokoll varför det är bra om verkstaden även sparar en kopia på dessa så att det finns att ta fram. I detta fall hade jag förklarat för kunden att KIA är hårda på att låta kunderna nyttja nybilsgarantin om serviceprotokoll saknas. Men om bilen är köpt inom de närmsta 3 åren skulle jag samtidigt råda kunden att gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN och pröva ärendet. Eftersom felets art inte har något samband med utförda service kan ett avslag på reklamationen från KIA ändå vara felaktigt, i synnerhet inom reklamtionsrättens tidsfrist inom 3 år från köpet. Det är felets art utifrån garantivillkoren och tvingande konsumentköplag som ARN har att pröva. Lite krångligt men det borde kunna lösa sig om man agerar på rätt sätt, äger Bo Ericsson.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078