Statens utredare av autonoma fordon möter svenska AFCAR
Detta sker efter att svenska AFCAR i ett debattinlägg påtalat vikten av frågorna om vem som äger fordonsdatan och inte minst tillgången till aktuell och korrekt teknisk information från början tas med i utredningsuppdraget.
– Det är en stor utmaning är att skriva lagar och skapa regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon. Dessa ska inte bara omfatta teknik kontra trafikregler, utan även ansvarsfrågan vid nyttjande av fordon IT-/integritetsskydd och konkurrensregler. Bilägare, verkstäder, fordonstillverkare och försäkringsbolag måste få klara spelregler, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF och talesperson för AFCAR-allians Sverige.
Bakom AFCAR (Alliance for the freedom of car repair in the EU) står ett stort antal motorbransch- samt bilist- och andra konsumentorganisationer i Europa med bilen som gemensam nämnare.
Svenska AFCAR-medlemmar är Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Motormännen (M), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF).