23948sdkhjf

Stipendium till människorna bakom krockdockan

Utvecklingen av krockdockor har haft en avgörande betydelse för säkerheten i bilar. Nu belönas två trafiksäkerhetsforskare för sina avgörande insatser inom den så kallade biomekaniska forskningen. Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning ger 2015 års stipendium om 250 000 kronor till docent Astrid Linder och professor Mats Svensson.

Astrid Linder är nyss utnämnd till adjungerad professor i personskadeprevention vid Chalmers tekniska högskolagskola och forskningschef för trafiksäkerhet vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon insåg tidigt i sin forskning att kvinnor löper en betydligt större risk än män att drabbas av whiplashskador i nacken, och att det inte fanns någon modell av en genomsnittlig kvinna för att testa och utveckla säkerheten i bilar. För att förbättra skyddet för alla fordonspassagerare har Astrid Linder utvecklat en kvinnlig krockmodell.

Mats Svensson är professor i personskadeprevention vid Chalmers och är ansvarig för SAFER:s (Vehicle and Traffic Safety Center vid Chalmers) kompetensområde för biomekanik och skyddssystem. Hans forskning på whiplashskador har bland annat lett fram till utvecklingen av whiplash-krockdockan BioRID som nu är världsstandard.

”Astrid Linder och Mats Svensson har bidragit till avgörande insatser för utvecklingen av den biomekaniska forskningen till gagn för svensk fordonsindustri och inte minst forskningens implikationer genom kraftigt reducerat mänskligt lidande”, skriver Vetenskapliga rådet i sin motivering.

Stipendiet delas ut av Håkan Frisingers stiftelse vid ett seminarium på eftermiddagen den 6 april 2016 i virtuella utvecklingslaboratoriet på Chalmers tekniska högskola. I samband med stipendieutdelningen organiserar Volvo Research & Educational Foundations (VREF), Chalmers och Göteborgs universitet ett seminarium.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11