Revolutionerande elbilsteknik i ny kinesisk supersportbil
Supersportbilens utvecklingskoncept har en beräknad maxeffekt på 1044 hk, en räckvidd på över 2000 km med en bränsleförbrukning på 0,18 L/100 km
TREV-system är en helt ny patenterad hybridteknik för serieproduktion innehållande en turbingenerator. TREV kombinerar en omfattande erfarenhet från flygindustrin och elbilsteknik med ett flertal egna tekniska innovationer för att leverera hittills oöverträffade nivåer av effektivitet och prestanda och ultra-låg miljöpåverkan.
Det är ett räckviddsförlängande system som använder en mikroturbin för att generera elektricitet som laddar batteripaketet. Batteripaketet levererar ström till motorerna som driver hjulen. En nyutvecklad batterihanteringsteknik ger en överlägsen laddningseffektivitet. Den höga verkningsgraden i TREV-systemet resulterar i ett minskat batteribehov, lägre vikt och utrymmesbesparingar.
Utprovningen startade förra månaden (februari 2016) med en prototyp på Silverstonebanan i Storbritannien. Med en maxeffekt på 768 kW (1044 hk), visar de första prognoserna på häpnadsväckande prestanda (0-100 km/h på 2,5 sekunder; 350 km/h i begränsad toppfart) och en mycket stor räckvidd (över 2000 km). Vid plugin-drift får den en bränsleförbrukning på endast 0,18 L/100 km.
Techrules planerar att starta serieproduktion i små volymer av TREV-tekniken i en supersportbil med egen design inom några år. Efter ytterligare några år planeras produktion av en citybil i större volymer.
William Jin, grundare och vd för Techrules säger: -
Tack vare unika egenutvecklade tekniska innovationer är vår TREV-teknik överlägsen tidigare turbinsystem som andra varumärken misslyckats med att lansera på den globala bilmarknaden. Vi tror att det finns ett sug hos både bilägare och bilbranschen för ett nytt sätt att ladda elbilar. Vi tror att vår lösning kan omdefiniera hur nästa generations elbilar kommer att drivas.