23948sdkhjf

Trippel överladdning med elektriskt driven kompressor

För första gången i en serieproducerad bil finns i Audi SQ7 TDI en elektrisk kompressor för att blixtsnabbt ge luft till turboaggregaten för maximal effekt utan turbolagg. Fullt laddtryck nås efter endast 250 millisekunder. Kompressorn, som drivs av en elmotor, reducerar därmed tiden det tar för avgaserna i en konventionell motor att bygga upp maximalt laddtryck till millisekunder i Audi SQ7 TDI. Det världsunika systemet ger enorm kraft redan från låga varvtal, 900 Nm vid 1 000 v/min, och blixtsnabb acceleration. 0 – 100 km/tim går på 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Samtidigt är förbrukningen imponerande låg. 7,4 liter per 100 kilometer och 194 gram CO2 per kilometer vid blandad körning.

För att driva den elektriska kompressorn har Audi SQ7 TDI även ett helt nytt 48-volts elsystem som också hanterar de elektromekaniska aktiva krängningshämmarna. Elsystemet har ett 470 wattimmars litium jon-batteri monterat under bagageutrymmet och en kraftfull och mycket effektiv MOSFET-generator med minimala spänningsförluster.

Detta är världens mest kraftfulla diesel-SUV med 435 hästkrafter och 900 newtonmeter. Nya Audi SQ7 TDI har en åttacylindrig 4,0-liters TDI-motor kopplad till en åttaväxlad tiptronic-växellåda.Två turboaggregat aktiveras sekventiellt under olika situationer och förhållanden. Det mindre vid lägre varvtal och i högre aktiveras båda.

TDI-motorn i Audi SQ7 TDI är den första dieselmotorn att byggas med Audi valvelift system (AVS). I varje cylinder finns dubbla ventiler för in- och utsug som individuellt kan anpassa ventilernas rörelse och öppning för olika förhållanden. På insugssidan finns ett ventilläge för att optimera accelerationen från låga hastigheter och ett annat för att nå bästa förhållanden i högre hastigheter. Utsugsventiler leder i sin tur avgaserna till varsitt turboaggregat, men vid lägre varvtal hålls en av ventilerna stängd och samtliga avgaser går till ett aggregat. Vid högre varvtal öppnar båda ventilerna och avgaserna fördelas till båda turboaggregaten. Tack vare tekniken utvecklar motorn ett högt laddtryck redan från låga varvtal och samtidigt en jämn effekt över motorns hela varvtalsregister, speciellt i kombination med den elektriskt drivna kompressorn.

Ytterligare en ny teknik i nya Audi SQ7 TDI är de elektromekaniska aktiva krängningshämmarna. En kompakt elmotor med trestegs planetväxel kopplad till 48-voltssystemet kan separera och koppla ihop krängningshämmarnas två halvor med 1 200 newtonmeters kraft. Vid mjuk körning på bra vägar kopplas halvorna isär, vilket ger förbättrad åkkomfort. Vid sportig och snabb körning kopplas i stället halvorna ihop och karossen får avsevärt mindre krängningar. De främre och bakre krängningshämmarna kan justeras individuellt och oberoende av varandra.

För att förstärka körupplevelsen kan nya SQ7 TDI utrustas med sportdifferential, fyrhjulsstyrning och aktiva krängningshämmare i ett nytt kördynamikpaket där samtliga är integrerade genom en central styrenhet för optimal chassiavstämning i varje situation. Med sportdifferentialen som är reserverad för Audi SQ7 ger den variabla vridmomentfördelningen mellan bakaxlarna en extra dimension vid kurvtagning. Med styrning på alla fyra hjul kan bakhjulen svänga både med och i motsatt riktning till framhjulen för att i lägre hastigheter öka smidigheten och stabiliteten i högre hastigheter.

Kaross och chassi är tillverkat av en innovativ multimaterialkonstruktion som gör Audi SQ7 TDI till en av de lättaste suvarna i sitt segment, utan att kompromissa med krocksäkerheten.. Passagerarcellen är byggd i varmformat och extremt starkt stål och det yttre skalet består av aluminium. Samtidigt är tyngdpunkten låg liksom luftmotståndet som endast är 0,34 i cw-värde. Elektromekanisk styrning är standard liksom Audi drive select och S-specifik adaptiv luftfjädring.

Audi SQ7 TDI kan beställas från april 2016 och introduceras hos de svenska återförsäljarna under sommaren. Rekommenderat ca-pris hos de svenska återförsäljarna är 918.000 kr.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111