23948sdkhjf

VW-koncernen gör digitalisering till ett huvudområde

Volkswagen-koncernen hade ett tydligt budskap om framtidens mobilitet på den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars. Koncernchefen Matthias Müller meddelade att tre nya "Volkswagen Group Future Centers" ska byggas upp i Europa, Asien och Kalifornien. Vid dessa centra kommer Designers och digitaliseringsexperter att arbeta tillsammans med framtidens bil.
− Vi ska anpassa vår Group Design till den digitala eran, säger Müller. Dessutom har en ökad satsning inletts inom automatisk körning, med syfte att etablera denna kärnteknologi på marknaden snabbare än konkurrenterna.

Dessa två viktiga strategiska beslut understryker koncernens övertygelse om att digitaliseringen kommer att öppna upp för nya affärsmöjligheter och ökad försäljningspotential.
− Det är därför den digitala omvandlingen står mycket högt på dagordningen för Volkswagen Group, sade Müller, och tillade att nyckeln till framgång ligger i att kombinera bilvärlden med den digitala världen, ”för att gynna kunderna, samhället och industrin".

I framtiden kommer det inte att vara tillräckligt att enbart bygga utmärkta bilar. Müller sade att Volkswagen-koncernen har uppfattat signalerna:
− Vi vill ha förändring, och vi driver den framåt.

Johann Jungwirth, som blev chef för digitaliseringen inom Volkswagen Group i november 2015, beskrev hur Volkswagen-koncernen delvis skulle kunna bli såväl mjukvaru- som tjänsteleverantör i denna process.
− När det gäller framtidens mobilitet ligger den stora fördelen för Volkswagen i det faktum att "vi redan perfekt behärskar hårdvaran – det vill säga, hur man bygger bilar.

Volkswagen-koncernen kommer att intensifiera samarbetet inom digitaliserings- och designaktiviteterna. De tre "Volkswagen Group Future Centers" kommer att ligga i Potsdam i Tyskland, Kalifornien och Kina. Designers och digitaliseringsexperter kommer där att arbeta nära tillsammans med att skapa framtidens bil. Uppdraget är att göra Volkswagen-koncernens fordon bäst i klassen när det gäller kundupplevelse, gränssnittsdesign, funktionslogik, nya inredningskoncept och infotainment/underhållning.

Michael Mauer utsågs till chef för Group Design i januari i år. Anpassningen kommer att genomföras i nära samarbete med koncernens digitaliseringsavdelning. Studion i Potsdam har redan börjat arbeta enligt det nya konceptet. Besluten om lokaliseringen av de nya enheterna i Kalifornien och Asien kommer att fattas inom kort.

Koncernchefen Müller betonade:
− Att forma framtiden kommer endast att lyckas om vi samtidigt lär oss av tidigare misstag. I detta avseende är innevarande år ett viktigt steg på vägen. 2016 är året då vi har för avsikt att lösa frågan med våra dieselmotorer för våra kunder, och året då vi omformar koncernen för framtiden.
− Vi tar itu med denna tvådelade uppgift med respekt, men också i den fasta övertygelsen att koncernen och dess varumärken kan och ska komma ur denna svåra fas ännu starkare.

Han sade att koncernen gör goda framsteg med att arbeta sig igenom utsläppsfrågan, och att kampanjen i Europa har inletts framgångsrikt:
− Våra kunder står i centrum för den här kampanjen. Vi kommer att se till att deras verkstadsbesök blir så effektivt som möjligt.

Müller bekräftade även att koncernen kommer att presentera en omfattande rapport om status för klargörandeprocessen inom en överskådlig framtid.
− Och vi kommer att fatta rätt slutsatser med utgångspunkt från resultaten.

Satsningen på elektrisk mobilitet går också starkt framåt. Volkswagen-koncernen har för närvarande nio elbilar och laddhybrider i sitt produktsortiment. Ytterligare 20 modeller kommer att ha tagits fram till år 2020.
− En räckvidd på mer än 500 km på enbart el kommer att vara möjligt vid decenniets slut. Laddningen kommer inte att ta längre tid än en kaffepaus. Och på lång sikt kommer en elbil att kosta mindre än en bil med förbränningsmotor, sade Müller.
− Dock kommer en samlad insats från industrin och politikerna att behövas, framför allt när det gäller att upprätta en omfattande infrastruktur för laddning, så att elektrisk mobilitet snabbare kan penetrera marknaden.

Koncernchefen påpekade i sitt tal i Genève att innan detta realiseras, kommer vi att ha några år när den nya tekniken samexisterar med konventionella förbränningsmotorer.
− Våra experter har utvecklat fascinerande teknik: från 3- till 16-cylindriga motorer, från fordonsgasmotorer till effektiva dieselmotorer. Och även här både kan och ska vi bli ännu bättre, avslutade Müller.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11