23948sdkhjf

Bilvision förenklar för fordonsbranschen

Göteborgsbaserade Bilvision har sedan 2004 hjälpt aktörer inom fordonsbranschen att enkelt och smidigt få information om bilägande runt om i landet. De senaste åren har man lanserat flera nya tjänster för att ytterligare underlätta för branschen.

I början av året lanserade Bilvision sin tjänst med automatisk marknadskommunikation till bilägare. För närvarande skickar man 10 000 skräddarsydda utskick i månaden och alltfler aktörer inom fordonsbranschen ser fördelen med hur smidigt det är att nå ut till marknaden. Utöver automatisk marknadskommunikation erbjuder Bilvision en rad tjänster, alla med fokus på enkelhet.

Enkelheten är central inom Bilvision berättar företagets vd Björn Ekström. De insåg tidigt att fordonsaktörer ofta saknar resurser och tid att effektivt sköta kommunikation till kunder, kombinera komplexa fordonsuppgifter och ta fram tillförlitlig försäljningsstatistik.

– Vi har flera produkter som underlättar för dessa företag och det handlar någonstans om att göra saker så enkelt som möjligt. Med våra automatiserade utskick kan exempelvis bilverkstäder på ett enkelt sätt skicka ut aktuella erbjudanden till sina kunder. Ett annat exempel är automatiska ledningsrapporter över försäljning som enkelt går att bryta ner på märke, modell, kundtyp, geografi et cetera, säger Björn.

Alternativet till automatiska utskick genom Bilvision har varit dyra bilregister tillsammans med ännu dyrare kontakt med reklambyråer för att få ut sitt budskap. Skall man själv bygga beslutstödslösningar är det svårt att veta var kostnaden för IT-konsulter och programvara slutar.

Utöver enkelhet vill man på Bilvision se till att fordonsaktören får rätt tjänster utifrån dennes behov. Som kund kan man ofta överväldigas av komplexa system och stora processer men Björn menar att så absolut inte behöver vara fallet om fokus är att leverera hög kvalitet i varje delmoment.

– Det är viktigt att våra kunder upplever hög kvalitet och kan vi erbjuda detta så verkar våra kunder proffsiga inför deras kunder, säger Björn.

Om Bilvisions kund kan få enkel och tydlig information om bilägaren så kan denne samtidigt presentera bilköparen med rätt information på ett proffsigt sätt.

– Föreställ dig att en bil har bytt ägare, då kan det vara svårt för bilverkstaden att hålla reda på detta. Tänk om de då skulle få ett meddelande om att bilen har bytt ägare men att den fortfarande finns kvar i verkstadens upptagningsområde. Då kan de kontakta den nya ägaren och meddela att man tidigare har tagit hand om bilen och att man gärna fortsätter med det. En sådan tjänst har vi, säger Björn.

Med hjälp av Bilvision kan du få korrekt statistik över fordonsförsäljning i Sverige. Försäljningsstatistik är ytterligare ett område som kan vara svårt att få grepp om. Varje dag ställs nya bilar på utan att egentligen säljas till någon, oftast av bilhandlare eller hyrbilsfirmor, detta som ett led i dessa bolags administration. Till skillnad från BilSwedens statistik över registreringar räknar Bilvision endast sålda bilar.

– Vi mäter den verkliga försäljningen vilket ger en bättre bild av marknaden. Detta är intressant för såväl analysbolag och medieaktörer som fordonshandlare, avslutar Björn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093