23948sdkhjf

Volvo Cars vill ha standardiserad elbils-laddning

– Den globala fordonsindustrin måste införa en standardiserad laddinfrastruktur för elbilar, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Cars.

För att stödja arbetet mot en global standard för laddning av elbilar ställer Volvo Cars sig bakom Charging Interface Initiative, ett konsortium av intressenter som bildats för att göra CCS (Combined Charging System) till standard för laddning av eldrivna fordon.

Volvo Cars är en ledande tillverkare av plug-in hybridbilar som kommer att erbjuda en plug-in hybridvariant på alla nya modeller, då man ersätter hela sin produktportfölj de närmaste åren. 2019 kommer en helt eldriven bil som bygger på Volvos modulära SPA-arkitektur att lanseras.

För att stärka den växande efterfrågan på elbilar och säkerställa att kunder verkligen tar till sig tekniken, måste vi ha en enkel, standardiserad, snabb och internationell laddinfrastruktur menar Peter Mertens.

– Vi ser att en förändring mot helt eldrivna bilar sker i takt med att batteritekniken blir bättre, kostnaderna mindre och laddinfrastrukturen kommer på plats. Vi har redan tekniken men laddinfrastrukturen är inte där riktigt än. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett globalt standardiserat laddsystem ett måste, säger Peter Mertens.

Med Combined Charging System, som har både vanlig och snabb laddning, blir det enkelt och praktiskt att ha elbil, speciellt i städer där elbilen passar perfekt.

Systemet har både enfas- och snabb trefasladdning med hjälp av växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW, som i framtiden kan höjas till 350 kW – allt i samma system.

Charging Interface Initiative håller just nu på med att titta på vilka krav som ska gälla för framtagningen av laddrelaterade standarder och certifiering för biltillverkare runt om i världen.

– Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av just en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden, säger Peter Mertens.

Volvo Cars har en lång historia inom forskning och utveckling när det gäller elbilar. Den sträcker sig mer än 40 år, och med Twin Engine-tekniken är Volvo Cars en av de ledande tillverkarna av plug-in hybrider. Av alla Volvo XC90 som säljs i dag är redan en av fem en T8 Twin Engine plug-in hybrid.

– Twin Engine-tekniken ger dig den helt eldrivna bilens låga utsläpp, tystnad, komfort och prestanda i kombination med den traditionella drivlinans räckvidd. Den ger dig fördelarna med elektrifiering redan i dag, tillägger Peter Mertens.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063