23948sdkhjf

AFCAR ökar farten på ”Right-to-connect”

Nu växlar AFCAR-alliansen upp farten på opinionskampanjen ”Right-to-connect and the freedom to choose”, verkstäders rätt att koppla upp sig och konsumenternas rätt att fritt välja tjänsteleverantör. Beslut fattades i anslutning till den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA:s möte 9 mars efter att ytterligare företag och branschintressenter ställts sig bakom uppropet och därmed tryggat kampanjekonomin.

– Nu kommer Europas motorbransch och bilister att än mer agera tillsammans för en öppen systemplattform för uppkopplade fordon. En plattform som medger konkurrens på lika villkor och kundens fria val, berättar Christer Liljenberg, talesperson för AFCAR i Sverige och vice ordförande för den europeiska efterm arknadsorganisationen FIGIEFA.

Christer Liljenberg berättar att frågan om regelverk kring uppkopplade och autonoma, självkörande, fordon är väldigt stor både hos EU-parlamentariker och EU-kommission i Bryssel.

– Det som växer fram är bilarnas eget ”Internet of things” med digitala reservdelar, tillbehör och tilläggstjänster samt helt nya affärsmodeller inom B2C, B2B och C2C, säger han och tillägger att tempot är mycket högt vilket innebär att lagar och regler riskerar att hamna på efterkälken. Något som AFCAR uppmärksammat i Sverige där världens största fullskaletest med autonom körning i befintlig trafikmiljö kommer att påbörjas under 2017.

Å ena sidan är det AFCAR (Motormännen, MRF, SFVF, FVU och SBF i Sverige) som vill ha en öppen plattform dit behöriga har tillträde, å andra sidan är det ACEA (Bil Sweden i Sverige) som vill ha en sluten och av respektive fordonstillverkare ägd plattform. Någonstans mittemellan står fordonsindustrins komponent- och tjänsteproducenter i CLEPA (FKG i Sverige) med en fot i varje läger.

För Motormännen (FIA i Europa) är även rätten till den information som finns i bilen av betydelse – de anser att den ägs av bilens ägare eller den som brukar bilen. Därför driver de även den egna opinionskampanjen ”MyCarMyData”.

– Vår generella uppfattning är i dag, mars 2016, att EU-kommissionen förmodligen kommer att ställa sig på konsumenternas och verkstädernas sida, ställa krav på en öppen plattform med höga säkerhetskrav på dem som ska få behörighet till den, säger Christer Liljenberg och tillägger att detta är rent logiskt bland annat utifrån EU:s förordning 461/2010 om konkurrens inom motorbranschen.

Enligt Liljenberg är det viktigt att den tekniska information som finns på den öppna plattformen är aktuell och korrekt samt att endast behöriga ges rätt till tillgång.

– Kommer vi till autonoma, självkörande, bilar får det inte vara gårdagens tekniska information som man kommer åt, utan den aktuella för stunden där satelliter och allt annat ligger rätt, säger han.

Han påpekar också att det ligger stort ansvar även på verkstäderna, så att inte den tekniska informationen hamnar i orätta händer.

– Rättigheter innebär även skyldigheter, säger Christer Liljenberg.

Digitala reservdelar och tillbehör samt utökade tjänster kopplade till dem bedöms bli en mångmiljardmarknad för varje fordonstillverkare framöver. En marknad som många verkstäder och andra operatörer inom motorbranschen riskerar att ställas utanför om fordonstillverkarna tillåts att ha slutna systemplattformar som upphäver konkurrensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094