Strategiskt seminarium om fordonsbranschens megatrender
Omvälvande nya teknologier och innovationer innebär helt nya utmaningar och möjligheter för fordonsleverantörerna. Digitaliseringen och framför allt ”sakernas internet” är några av de trender som påverkar leverantörerna, enligt Yasemin Heper Mårtensson, Fordonskomponentgruppens, FKG, programansvariga för strategiseminariet.
– Det som är särskilt intressant är hur branschen kommer att se ut om några år, för genom den här utvecklingen behövs en ny sorts kompetens. Frågan är hur våra leverantörsföretag kan bygga vidare på sina styrkor och samtidigt bygga upp denna kompetens tillräckligt snabbt.
– Det innebär att de behöver fundera på om de kan fortsätta helt på egen hand, eller om de ska söka nya samarbetsmöjligheter. Nya leverantörsföretag kommer nämligen in i bilden. Det är företag som har ett helt annat ”tänk” och inte har sett sig som fordonsleverantörer tidigare, säger Yasemin Heper Mårtensson.
– Det gäller därför att ha en tydlig bild över vart branschen är på väg och aktivt forma sin strategi, fortsätter Yasemin, och tillägger att seminariedeltagarna kommer att få en god överblick över fordonsindustrins utveckling samt möjlighet att inspireras av några av branschens främsta framtidsspanare och några av de mest innovativa företagen.
Under strategiseminariet möter deltagarna:
- Annika Steiber, författare och forskare med erfarenhet av hur Google och Tesla arbetar
- Torbjörn Holmström, Chief Technology Officer (CTO) i Volvokoncernens ledning
- Pontus Broddner, innovations- och teknikchef på 3M
- Lars Dahl, vd Sibbhultsverken Group
- Carola Öberg, medlem av regeringens innovationsråd och projektledare för Innovationsfabriken
Samt framtidsspanande strategikonsulter från Roland Berger Strategy Consultants (Felix Mogge), Boston Consulting Group (Gustaf Sahlén) och IHS (Tom de Vleesschauwer).
Moderator är Malin Höij, EY och tidigare Automotive Sweden.
– Seminariet innebär ett effektivt sätt att få en bred uppdatering av branschens utveckling och bjuder på flera praktiska exempel på hur företagens innovationsförmåga kan stärkas, avslutar Yasemin Heper Mårtensson, programansvarig på leverantörsorganisationen FKG - Fordonskomponentgruppen.