23948sdkhjf

Detta är tekniken i von Braun Indigo 3000R ”Signature Series”

Sedan nyheten om att sportbilsföretaget von Braun återupptar tillverkning av den populära svenska sportbilen Indigo 3000, så har det spekulerats kring den tekniska konfigurationen som idag presenteras. Under vår/sommar 2016 genomförs provningar och certifiering för att uppdatera bilens europagodkännande. Därefter inleds produktion av en exklusiv för-serie på 10 stycken bilar, vilka redan förhandstecknats av förväntansfulla köpare.

Strax innan sekelskiftet gick Indigo 3000 rakt in i många svenska sportbilshjärtan. Med en stilren och tidlös formgivning, samt en klassiskt exponerad och förståelig teknik, så fyllde man ett tomrum i en tid när allt fler biltillverkare börjat gå i motsatt riktning.

Det arv som upphovsmännen bar med sig från svensk fordonsindustri i form av kompetens och teknisk innovation uppskattades och blev ett signum för modellen. Det skänkte köparna tillförlitlighet, säkerhet och en bra GT-upplevelse. Genom att välja beprövad teknik, som inte sällan köpts från andra svenska biltillverkare, så lades en viktig grundförutsättning på plats för att producera en konkurrensmässig sportbil i mindre serier. Med en unik paketering och inramning riktade man in sig mot en kundgrupp som gillade klassiskt formgivna sportvagnar med modernt fungerande teknik. Resultatet blev en linjeskön sportbil som lät, doftade och representerade en historia som berör sinnen.

-Att förbättra och föryngra det koncept, som Indigo 3000 representerade utan att tappa bort ursprungligt DNA, är en stor utmaning. Vi har vänt på alla stenar, bearbetat varje detalj och därefter försiktigt lagt tillbaks dem på samma plats - men med förfining och en större precision, berättar von Braun Automotives styrelseordförande - Johnny Olsson.

Ursprungligen planerade projektteamet ett modifieringsarbete av befintlig form och teknik. I takt med att ambitionerna växt, blev samtliga karossytor så pass förändrade att de flesta tillverkningsverktyg tvingats till ersättning. Tekniken har fått genomgå en omfattande uppgradering för att leva upp till moderna krav gällande användning, prestanda och godkännande enligt Euro 6.

-Även om Indigo 3000R representerar något av ett retrokoncept, så har tiden inte stått still. Människor har högre förväntningar på en bil idag än för 15 år sedan. Genvägar som kunde accepteras förr är nu svårare att komma undan med. Funktionerna vi vant oss vid och gärna tar för givet är många när det kommer till komfort, användning och säkerhet. Även kring materialval, detaljfinish och praktiska funktioner, så har utvecklingen gått framåt med stora steg. Jag bär därför på en synnerligen ödmjuk och stor respekt för vad marknaden förväntar sig av oss, säger initiativtagaren Torbjörn von Braun.

von Brauns nya 3 liters motor är rak sexcylindrig med överladdning genom dubbelturbo. Effekten på över 300 hkr och ca 400 NM innebär drygt 50% mer effekt än den motor som satt i föregående modell. Den nya motorn är likt tidigare baserad på svensk beprövad teknik. Specialanpassningar för montering i längdled och för att klara högre G-krafter har fått vidtas. En ny el-arkitektur har skapats kring motorstyrning samt bilen i sin helhet för att uppnå en karaktär med sportig respons som lämpar sig för modern GT körning. Avgassystemet har ventiler som öppnar upp och skapar ett fritt flöde med sportig ljudbild. Sist men inte minst har den nya motorn förfinats för att kunna möta emissionskraven enligt Euro 6.

En trend bland sportbilsentusiaster är att söka sig tillbaka till klassiskt manuella växellådor. Ett naturligt val för Indigo 3000R Signature Series föll därför på ”5 speed - Stick Shift”. Tillsammans med bilens höga vridmoment och en modern torrkoppling garanterar detta föraren en förstärkning av den totala retroflört, som bilen så framgångsrikt signalerar.

Med smarta deformationszoner i en strukturell galvaniserad stålkonstruktion uppnår bilen alla moderna krav kring krocksäkerhet och vridstyvhet. Den karaktäristiska push-rod fjädringen i framvagnen med tvärställd kompositfjäder känns igen från tidigare generation. En nyutvecklad aluminiumtank med invändiga skott minimerar viktförskjutning och förbättrar konstruktionens packning. Det har samtidigt resulterat i en lägre viktpunkt och stabilare bakvagn med multi-link, som likt framvagnen har en tvärställd kompositfjäder.

von Braun Indigo 3000R utvecklas och produceras av vB Automotive AB i Skene, strax utanför Göteborg. Bolaget ägs av en finansiellt stark ägargrupp där von Braun Holding AB är en av huvudägarna. Verksamheten med sina utvecklingsprojekt är till dags dato helt ägarfinansierad.

Foto 1. Under den uppfällbara fronten på nya von Braun Indigo 3000R finner man klassiskt frilagd och exponerad teknik. Den nya sexcylindriga motorn med dubbelturbo har 50 % mer effekt än föregående modell. Tillsammans med bilens låga vikt på ca 1200 kg förväntas bilens prestanda kunna övertyga moderna sportbilsförare.

Foto 2. Den karaktäristiska och väl fungerande push-rod fjädringen i framvagnen har likt bakvagnen en tvärställd kompositfjäder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093