23948sdkhjf

Autoliv och Nissin Kogyo bildar Autoliv-Nissin Brake Systems

Autoliv ar slutfört bildandet av ett samriskbolag med Nissin Kogyo och grundade därmed Autoliv-Nissin Brake Systems (ANBS). Samriskbolaget är en viktig milstolpe inom Autolivs strategi för att bli den ledande leverantören av säkerhetssystem till framtidens bilar, väl integrerat med automatisk körning.

ANBS sammanför Autolivs befintliga bromskontrollverksamhet med en del av Nissin Kogyos bilbromsverksamhet. ANBS kombinerar Nissin Kogyos världsledande expertis och teknologi inom bromskontrollsystem med Autolivs globala räckvidd och kundbas och skapar på så sätt ett starkt bolag som konkurrerar på den växande globala marknaden för bromskontrollsystem. Samriskbolaget kommer ytterligare att förstärka Autolivs roll som ledande leverantör till självkörande bilar.

ANBS blir en del av Autolivs affärssegment Electronics (som består av produkter för passiv säkerhetselektronik, ADAS och bromskontrollsystem). Autoliv äger 51 procent av samriskbolaget, har ledningsansvar och styr verksamheten. Autoliv kommer att konsolidera 100 procent av ANBS i sina finansiella rapporter. Nissin Kogyos andel på 49 procent av samriskbolagets nettoresultat kommer att behandlas som ett minoritetsinnehav.

-Idag är en viktig dag för Autoliv. Skapandet av Autoliv-Nissin Brake Systems ger oss möjligheten att tillhandahålla det senaste inom system för bromskontroll och bromsning till alla biltillverkare. Detta kommer att ytterligare förstärka vår roll som den ledande leverantören av säkerhetssystem till framtidens bilar, väl integrerat med autonom körning, sade Autolivs styrelseordförande, vd och koncernchef Jan Carlson.

Autoliv förvärvade 51 procent av samriskbolaget för 29,7 miljarder yen (omkring 264 miljoner USD, enligt valutakurs 31 mars), inklusive justeringar före förvärvet, vilket är föremål för sedvanliga justeringar efter att förvärvet är slutfört. ANBS försäljning och rörelsemarginal för niomånadersperioden april–december 2016 förväntas vara något lägre än vad som kommunicerades från början, försäljningen beräknas nu ligga på runt 400–450 miljoner dollar för samma niomånadersperiod.

Autoliv planerar att, med början från resultatrapporten för andra kvartalet 2016, offentliggöra information om ANBS i linje med övriga enheter (produkter för ADAS och passiv säkerhetselektronik) inom affärssegmentet Electronics.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11