Kunden vill skadestånd för felaktig reservdel
Grejen är att vi har en kund som köpt reservdel över disk och efter en månad är det fel på detaljen.
Kunden befann sig i Finland och vill ha skadeståndskrav på reparation och resor…
Frågan är rättigheten, gick igenom köplagen och den var minst sagt luddig…
Verkstad
Svar:
Är kunden näringsidkare (köplagen) utgår ingen ersättning i form av skadestånd enligt reparationsvillkoren med undantag för om säljaren varit vårdslös vilket det inte är tal om här.
Är kunden konsument gäller konsumentköplagen och i de fallen kan kunden ha rätt till skadestånd. Först måste dock en ansvarsbedömning göras och reservdelen får skickas in till leverantören till att börja med för en bedömning. Är det av leverantören konstaterat fel i varan ska kunden få en ny eller reparerad reservdel skickad till sig.
Ersättning för montering/demontering kan då kunden ha rätt till motsvarande tidsåtgången och monteringskostnaden hos en fackman. Har kunden själv monterat ersätts då hans arbete med 100:-/timme och tidsåtgången jämställs då med en fackmans tidsåtgång. Detta är i så fall kostnader som er reservdelsleverantör ska stå för.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson
Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening