Den fria eftermarknaden riskerar förlora ”Car Wars”
– Väljer lagstiftarna att inte ingripa eller helt ställa sig på fordonssammansättarnas sida är den fria eftermarknaden död om 20 år. Ja, såtillvida att man att man inte har för avsikt att sälja annat än traditionella slitagedelar.
Så dramatiskt inleder Bildelsgrossisternas, SBF, ordförande, Christer Liljenberg, sin och den europeiska samarbetsorganisationen Figiefa:s nulägesbeskrivning.
– Det är stora krafter i rörelse i kampen om access och den juridiska rätten till den fordonsdata som finns i bilen och det digitala molnet, fortsätter Liljenberg.
Därför driver svenska AFCAR-alliansen och därmed SBF opinionskampanjen ”Right to connect and Freedom to choose” med målet ”Open systems”, öppna system för behöriga operatörer.
Kampanjen består av omvärldsbevakning och -analys, myndighetskontakter samt öppet opinionsarbete som debatt och media.
– Vi har en klar strategi där vi punktmarkerar och blockerar för att undvika en regelrätt konfrontation. Utan den får lagstiftarna och de som sätter regelverken ta, säger Christer Liljenberg och tillägger att den snabba utvecklingstakten gör att de sistnämnda, de som sätter spelreglerna, inte hänger med i tempot.
– Därför agerar vi så kraftfullt som vi kan såväl nationellt som inom EU, fortsätter han.
Läs mer i kommande Motor-Magasinet nr 15