23948sdkhjf

Stora brister i skadereparationer Nära hälften får anmärkningar

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder har pågått i snart två år. De visar att drygt 42 procent av bilreparationerna får anmärkningar. Allra vanligast är fortfarande brister i lackarbeten.

Sedan maj 2014 gör försäkringsbranschen gemensamma stickprovskontroller på verkstäder runt om i landet. Detta för att få en helhetsbild av och möjlighet att påverka de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Kontrollerna ska pågå under tre års tid och efter två år har 1400 reparationer analyserats.

– Drygt 42 procent av de bilreparationer som kontrollerades under förra året fick anmärkningar. Det är en viss förbättring mot 2014 då drygt 53 procent fick anmärkningar. Men trots något lägre siffror visar resultatet fortsatt på att många verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.

– Av de hittills kontrollerade reparationerna innehåller drygt fyra av tio någon form av avvikelse. Ett resultat som fortsatt ligger på en långt ifrån acceptabel nivå, säger Bengt Ek, chefsjurist på TFF.

De vanligaste avvikelserna är olika brister i lackarbeten. Andra är brister i rostskydd, att man fakturerar för arbeten som inte utförts, att metodbeskrivningen för arbetet som ska utföras inte tagits fram, alternativt tagits fram men inte följts. Det är också vanligt att demonterade delar förvarats felaktigt.

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja. Den bästa verkstaden har inga avvikelser alls på åtta reparationer, medan det bland de sämsta finns en med 18 avvikelser på tio kontrollerade reparationer.

– Att så många verkstäder har betydande kvalitetsbrister på sina skadereparationer är ett stort problem. Vi vet att Motorbranschens Riksförbund och BIL Sweden fortsätter att arbeta aktivt med frågan. Vissa verkstäder har tagit problemen på allvar och visar goda resultat, men många har fortsatt mycket att göra kvalitetsmässigt, säger Mats Olausson.

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078