23948sdkhjf

Pressad ekonomi bakom brister i skadereparationer?

-Skadeverkstädernas kvalité har ökat ständigt sedan jag startade projektet Säkra reparationer 2006. Att inte kvalitén har ökat i högre grad är bara att beklaga för många timmar har lagts ned av många för att förändra och säkerställa kvalitén. Samtidigt får jag många signaler om att det blir allt svårare att få ekonomin att gå ihop, säger Bo Ericsson vd på SFVF apropå TFF:s nya utredning.

Att kompetensutveckla och investera i utrustning, verktyg och mycket annat är kostsamt. Försäkringsbolag ”pressar” verkstäder och deras intjäningsförmåga blir allt sämre, skadeverkstaden blir också tvungen att utföra mer av arbetet som tidigare gjordes av försäkringsbolagsanställda. Vid förhandlingar finns det en del verkstäder som får höra att ni får inte tjäna mer än 5-10% på ”sista raden”.

-Samtidigt kan jag utläsa att ett försäkringsbolag hade 23% på sista raden på Sakförsäkring. CAB som ägs av försäkringsbolagen tjänar 14-16% på sista raden och det är OK, undrar Bo Ericsson.

Det här kommer vi vilja diskutera med respektive försäkringsbolag för det är orimligt ”över tid”, för skadeverkstäderna går ”sotdöden” till mötes om det inte blir en förändring. Självklart är pengar inte förklaring till kvalitetsläget på skadesidan men det är en bidragande orsak, det måste även försäkringsbolagen förstå.

SFVF, Motormännen, MRF och Konsumentverket har tagit fram Godkänd Bilverkstad (GBV) på kort tid för serviceverkstäder. Med små förändringar skulle branschen kunna införa GBV på skadeverkstäder också.

-Fördelen är att då har vi HELA branschen med oss tillsammans med Motormännen och Konsumentverket. Att ha med sig en myndighet är ett tungt vägande skäl för införande av GBV på skadeverkstäder också. Försäkringsbolagen och bilägaren förväntar sig fackmässiga reparationer nu, vi kan inte vänta för det är inget alternativ. På SFVFs skadegrupps agenda är kvalité högst upp på agendan. Vi kommer ta en avsevärt aktivare roll för våra skadeverkstäders kvalité och ekonomiska utveckling säger Bo Ericsson avslutningsvis.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063