Tung premiärhelg på Misano för Sandström/Monti
Blancpain Sprint Series är en av GT3-serierna som har fått ett explosionsartat intresse både från publik och deltagare. Det står hela 39 bilar från tolv olika tillverkare på startlinjen vid starten i helgens första race, som kallas qualifying race. Tävlingsformatet är en timmes race med förarbyte på mitten, och Edward Sandström delar bil med Romain Monti i Sainteloc Racings nya Audi R8 LMS.
Det blev en fuktig start på tävlingshelgen på italienska Misano. Extra spännande för Sandström som aldrig kört banan tidigare.
– Kvalet blev mina första torra varv på Misano, så ska man skylla på nåt så var det väl inte optimala förutsättningar, säger Sandström som tillsammans med Romain Monti missade Q3 med ett par placeringar och fick starta från 23:e plats i lördagens Qualifying Race.
Det blev inte mycket bättre i racet, där Sandström körde första stinten i Sainteloc Racings Audi R8 LMS. Teamet startade på regndäck på upptorkande bana, fick problem med däcktrycket och dessutom strulade det vid depåstoppet där Romain Montis säkerhetsbälte krånglade så han blev tvungen att gå in en extra gång i depån. I mål som 26:e bil vilket också avgjorde startordningen i söndagens Main Race. Men där kom tidigare nämnda ljus i mörkret när Romain Monti tog första stinten.
- Romain körde grymt bra i dag! Han körde upp sig från 26:e till P15, sen blev han tyvärr vänd i en kurva av en konkurrent som han nyss kört om och tappade massor av placeringar, säger Sandström.
Efter förarbytet kom Sandström ut långt bak i fältet, men körde upp sig till 16:e plats.
- Man ska väl inte säga ”om inte…”, men om inte Romain hade blivit vänd hade vi placerat oss i topp-tio och det bådar gott inför säsongen, säger Sandström.
Söndagens Main Race vanns av Frederic Vervisch och Laurens Vanthoor i en Audi R8 LMS.