Svenskarna vill ha information om trafikläget i realtid
Ett av de områden där det sker mest spännande saker inom bilvärlden är kring ”den uppkopplade bilen”. ”The internet of things” har nått bilen och gränssnittet för föraren blir allt mer likt en smartphone. Det handlar bland annat om hur olika funktioner i bilen eller på distans kopplas ihop med enheter i bilens system. Exempel på detta är koppling mellan smartphone eller surfplatta och bilen, navigation, wifi i bilen, automatisk kontakt mellan bilen och verkstad, vägassistans, röststyrning, musiktjänster och parkeringsappar.
YouGov har på uppdrag av Mercedes-Benz frågat 1.000 svenskar om deras inställning till uppkopplade bilar. 51 % anser sig vara mycket eller ganska positiva till en ökad uppkoppling av personbilar. 14 % är ganska eller mycket negativa.
Det svenskarna är mest intresserade av är ett system som ger information om trafikläget i realtid, vilket 52 % av de tillfrågade uppger. Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige, är inte förvånad:
– Både tid och säkerhet är viktiga för svenskarna. Med den senaste tekniken kommer trafikinformationssystemen i våra bilar ge en helt annan information än nuvarande system vilket gör det både säkrare att färdas på vägen och enklare att planera sin tid.
Nästan lika många, 48 %, säger att de är intresserade av en bil som automatiskt kan skicka nödsignal till en larmcentral vid en olycka och 42 % är intresserade av en bil med trådlöst nätverk. Bland dem som kör i tjänsten är den siffran högre med 53 % som är intresserade.
När svenskarna får frågan om egna erfarenheter av uppkopplade funktioner i bilar visar det sig att erfarenheterna är begränsade. 55 % har ingen erfarenhet alls. 33 % har dock anslutit mobiltelefonen via Bluetooth eller sladd.
Något som varit uppmärksammat i media är möjligheten att integrera mobilens innehåll via Apple CarPlay eller MirrorLink. Än så länge är dock intresset relativt svalt med 23 % av svenskarna totalt som säger att de är intresserade av att göra detta, och 31 % av dem som kör i tjänsten.
Intressant att konstatera är att 83 % av svenskarna säger sig vara mycket eller något intresserade av datorer och internet, jämfört med 59 % för bilar.
Om undersökningen: Undersökningen genomfördes bland män/kvinnor 18+ år i Sverige och urvalet är nationellt representativt avseende kön, ålder och region. Genomfördes med 1.000 svenskar i början av april av YouGov via webbpanel