23948sdkhjf

​Volvo Cars är bilbranschens mest hållbara varumärke

Svenska folket har utsett Volvo Cars till bilbranschens mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index 2016. Bilbranschen i stort är den nittonde mest hållbara branschen utav totalt 21 i studien, ett resultat som talar tydligt för att biltillverkare bör jobba mer med hållbarhetskommunikation.

Totalt sett klättrade Volvo från plats 11 i förra årets studie till plats 6 i årets undersökning. För sjätte året i rad tog Volvo hem första platsen i bilbranschens ranking. Toyota kom på andraplats i branschen och BMW klättade från en fjärde till en tredje plats. Alfa Romeo blev branschens förlorare.

Något som är värt att notera är att förra årets branschtvåa, Volkswagen, rasade ner till plats 12 i branschen. Det beror på den omfattande skandalen ”Dieselgate” som drabbade Volkswagen förra året.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

TOPP 10 – Bilbranschen

Volvo
Toyota
BMW
Audi
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Skoda
Renault
Nissan
Hyundai
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062