Bilägare drog av hjulbultarna Skyller nu på verkstaden
En kund kommer in till vår verkstad och berättar att han dragit av två hjulbultar när han själv skulle byta hjul. Nu hävdar han att vi på verkstaden dragit åt bultarna alldeles för hårt när vi bytte kundens hjul i höstas. Det var därför bultarna gick av. Men vi använder alltid moment när vi drar hjulbultar så vi anser inte vi gjort något fel. Eftersom vi inte kunde ta hand om denne kunds bil direkt, körde han iväg till en annan verkstad. Där försökte man borra ur de trasig hjulbultarna, men misslyckades. Istället byttes då hjullagren på båda sidor. Nu vill kunden att vi ska stå för kostnaden.
Vad gör vi?
Ni kan svara kunden följande:
Det stämmer att vi skiftade era däck i oktober. När vi gjorde detta så använde vi oss av en momentnyckel för att bulten inte ska bli för hårt avskruvade. Tyvärr är bultar att klassa som slitagedelar och blir sämre med åren och kan särskilt påverkas av saltbeläggningen på vägarna under vinterhalvåret. Att du haft av bulten kan vi tyvärr inte ta på vårt ansvar och det är även oklart hur du gått tillväga. Vi gav dig möjlighet att återkomma på måndagen efter då vi tyvärr inte hade möjlighet att bedöma din reklamation den dagen du besökte vår verkstad på grund av att vår verkmästare var bortrest. Vi har alltså inte avvisat din reklamation utan hanterat den så skyndsamt som möjligt i tanke på att det är däckbytartider. Att du efter detta besked vänder dig till annan verkstad innebär tyvärr att du förverkat din rätt att reklamera mot oss. Vi måste själva beredas möjlighet att bedöma en av oss eventuell orsakad skada och där efter vi gjort en ansvarsbedömning själva beredas möjlighet till ett avhjälpande. Vi har utfört vårt jobb fackmässigt och utifrån ovanstående grunder måste vi tyvärr avvisa dina krav om ersättning.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson
Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening