23948sdkhjf

Premiärrace för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Nu till helgen väntar årets första deltävling i ADAC GT Masters. Tävlingen körs på Oschersleben där 32 bilar och 64 förare från 16 olika nationer kommer att stå på startlinjen. En av dessa är den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Startfältet är starkt och rymmer både fabriksförare och förare som tidigare kört både Formel 1 och DTM. Att det kommer bli tuffa bataljer ute på racingbanan är bara förnamnet, det kommer att gå fort också. Rejält fort.

För Mikaela innebär premiärracet ett ordentligt språng in i vuxen-racing-världen. Tidigare har hon kört ett flertal säsonger i betydligt motorsvagare enhetsklasser. Nu går hon från 310 hk i Audi TT Sport Cup till 585 hk i en Audi R8 LMS i ADAC GT Masters.

Mikaela kommer att köra i team och dela bil med Marco Bonanomi som är en rutinerad och erkänt snabb fabriksförare för Audi. Marco har bland annat en pallplats i det anrika Le Mans loppet 2012 i sitt racing-CV.

”Ja nog känns det i knoppen och kroppen att R8:an accelererar och bromsar och tar kurvor med helt andra g-krafter än jag varit med om tidigare” berättar Mikaela, som för en vecka sedan genomförde en lyckad test med teamets Audi R8 på just Oschersleben, tillsammans med Bonanomi.

”Det var självklart blandade känslor och mycket nytt under testdagarna, men fantastiskt kul med alla snabba bilar och snabba förare på banan, och nu kan jag ju säga att jag tagit första steget in i vuxen-racing-världen. Check på den” summerar Mikaela upplevelserna efter testdagarna.

Mikaela kommer att köra för Team Aust, och deras Audi R8 LMS kommer att dra både ögon och öron till sig tror Mikaela.

”Ljudet är bara så fränt, även om jag inte hör det fullt ut när jag själv sitter bakom ratten, men eftersom vi delar upp racen mellan oss två förare så är det en skön syn för ögonen och ljuv musik för öronen när den blåser förbi depåområdet i 250km/h” säger hon.

Racen körs under en timme med ett så kallat ”öppet fönster” då den första föraren kör in i depån för att göra förarbytet, och detta ska klaras av på max 65 sekunder.

”Vi har övat en hel del på förarbytena och mycket ska stämma. Jag är endast 1,61 över marken och Marco är betydligt längre än mig, så pedalstället måste ändras och våra inlägg i stolarna som är formgjutna efter oss skall skiftas, så det gäller att vara på hugget även här” berättar Mikaela.

Säsongen i ADAC GT Masters kommer att bli en tuff utmaning för den unga tjejen från Värmland som skrivit ett treårskontrakt med Team Aust Motorsport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062