Nu kommer Suzuki Vitara i CNG-utförande
Vitara har precis som sina syskonmodeller konverterats av KonveGas i Växjö. Konverteringen innebär kortfattat att specialdesignade gastankar monteras under bagagerumsgolvet. Detta har gjorts på ett sådant sätt att bilens bagageutrymme påverkas i begränsad omfattning. Vad beträffar passagerarutrymmet påverkas detta över huvud taget inte. Detsamma gäller den ordinarie bensintanken, som volymmässigt är helt opåverkad av konverteringen. Positivt för den totala räckvidden.
Gassystemet är utvecklat och designat speciellt för det svenska klimatet och därefter skräddarsytt för Suzuki-produkterna. Anpassningen till svenskt klimat innebär t ex att systemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader.
Rent tekniskt styr det elektroniska gassystemets styrenhet gasregulatorn. Gasspridare och sensorer är optimerade för att ge maximal prestanda, låg förbrukning samt minimala utsläpp. Allt enligt de nya kraven Euro 6.
Vitara CNG finns som 2wd men kan utrustas med Suzukis välkända 4x4-teknologi kallat ALLGRIP med fyra olika körprogram – Auto, Sport, Snow samt Lock.
5 stjärnor i Euro NCAP borgar för en hög säkerhetsnivå redan i standardutförandet med den lätta, krockvåldsabsorberande TECT-karossen, sju krockkuddar, bältessträckare med kraftbegränsare liksom pedalbortkopplingsfunktion (för att undvika fotskador), ABS med EBD, BAS, ESP och Hill Hold Controll etc. Dessutom finns tillvalet autobroms med tre steg (Varning, Bromshjälp samt Automatisk inbromsning) samt adaptiv farthållare.
Räckviddsmässigt innebär konceptet att den totala räckvidden för Vitara är synnerligen god med en räckvidd på gas på 360 – 400 km och på gas och bensin sammantaget 1180 – 1280 km. Räckvidden varierar beroende på drivningskonfiguration – 2- eller 4-hjulsdrift - liksom typ av transmission – manuell eller automat.
Systemet är flexibelt och ytterligare gastankar kan adderas, vilket innebär att bilen kan skräddarsys1/ utifrån kundernas behov.
När det gäller säkerheten i bilarna är den identisk med motsvarande bensinmodell. Inget har förändrats i och med att ombyggnationen görs enligt ECE R115 för gashomologering. Denna EU-norm reglerar allt från säkerhet, emissioner till placering av komponenter. M a o är det maximala 5 stjärnor i EuroNCAP som gäller för samtliga modeller.
- Vårt samarbete med KonveGas, har möjliggjort en optimal anpassning till våra svenska förhållanden vad beträffar klimat, räckvidd och säkerhet och innebär att vi nu är närvarande på den växande miljöbilsmarknaden, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Nimag Sverige. Med ett brett modellprogram i kombination med mycket attraktiva priser ser vi en god potential till en bra försäljningsvolym, avslutar han.
I och med lanseringen av Vitara CNG finns nu samtliga suzukimodeller i gasutförande.