Automatiserad körning ger ny interaktion och kommunikation
Under nästa årtionde kommer bilar och bilkörning att ta enorma steg framåt. På re:publica 2016, som är ett av de viktigaste eventen för diskussion kring det digitala samhället, presenterade Bosch en helt ny utställningsbil. Bilen visar en vision av framtidens bilinteriör, hur föraren och bilen interagerar med varandra – och möjligheterna som skapas utifrån detta. Automatiserad körning kommer drastiskt att kunna öka säkerhet och bränsle-effektivitet på motorvägar. I framtidens bilar kommer förare också ges möjlighet att kommunicera med andra genom till exempel konferenssamtal med kollegor.
Utställningsbilens interiör kommer att ge föraren ett gränssnitt som tillhandahåller interaktiv information som anpassar sig utifrån given situation. I praktiken betyder det att Bosch har bytt ut de vanliga front- och mellankonsolerna mot stora monitorer som visar den information som behövs utifrån aktuell situation. Färgen på bilens innerbelysning väljs av föraren och kompletterar displaykonceptet. Den här belysningen kan också varna för potentiella faror; om en fotgängare eller cyklist närmar sig blinkar interiörbelysningen snabbt på den sida av bilen där faran kan uppstå. Ett komplement till bilens övriga säkerhetsanordningar så som nödbroms, bilköassistans, och hjälpverktyg för att hålla bilen placerad i rätt fil.
I Bosch visningbil har föraren tillgång till realtidsinformation om väder och trafik från både molnet, sociala medier och andra kommunikationsapplikationer. För att föraren inte ska äventyra säkerheten vid användningen av dessa funktioner kan de endast användas under automatiserad körning. Bosch tekniker har lagt mycket energi vid att göra övergången till automatiserad körning smidig. Vill föraren ha tillbaka kontrollen över bilen placerar hen endast sina tummar på två kontaktpunkter på ratten i tre sekunder.
Det är även vid automatiserad körning som styrkan i de flexibla displayerna verkligen kommer till sin rätt. E-post, bilder, eller mediaspelare är enkla att komma åt. Adaptiva algoritmer anpassar innehållet till situationen och förarens vanor. Inställningar såsom stols- och spegelpositioner eller förinställda radiostationer kan naturligtvis sparas också. Identifiering av fingeravtryck gör det möjligt för föraren att starta bilen samt gör att alla bilens förare får egna profiler.
Genom internet of things, kan fordonet koppla upp sig mot andra plattformar, som exempelvis förarens hem. Om en besökare ringer på dörrklockan startar bilen porttelefonen och bilens fingeravtrycksläsare låter föraren öppna dörren till besökaren. På det här sättet kan till exempel budfirmor bli insläppta i avskilda utrymmen för att lämna paket, föraren kan sedan skriva på mottagningskvittot genom fingeravtryck. Fordonet kan även anslutas till hemmets säkerhetssystem och ta del av bilder från övervakningskameror.
Visningsbilen som visades på re:publica 2016 är skapad i samarbete med prototyputvecklare från EDAG och har en kaross som är tillverkad av 3D-printade lättviktsmoduler.