Bilägare vilseledda kring reglerna om nybilsgarantin
Mekonomens billivsundersökning visar att två av tre bilägare är osäkra på om nybilsgarantier gäller vid fackmannamässigt utförd service på oberoende bilverkstäder. Osäkerheten kan innebära att många väljer en dyrare verkstad istället för mer prisvärda alternativ. Bilägarna kan spara tusentals kronor genom att välja en oberoende verkstad där arbetet, på samma sätt som hos märkesbundna verkstäder, utförs enligt biltillverkarnas specifikationer med bibehållen nybilsgaranti.
-Den fria konkurrensen gynnar bilägarna och vi i branschen behöver bli bättre på att informera bilägarna om deras valmöjligheter. Underhåll såsom service och reparationer står för en stor del av den totala kostnaden under bilens livslängd och det lönar sig att jämföra erbjudanden, säger Magnus Johansson vd och koncernchef Mekonomen Group
Bilägarnas valmöjlighet grundar sig i EU:s regler om fri konkurrens där biltillverkare är skyldiga att tillhandahålla oberoende verkstäder de verktyg och specifikationer som krävs för service och reparation av bilar. Fordonstillverkarna får inte heller villkora garantier med att bilen måste servas på en märkesbunden verkstad.
Fakta Mekonomen Groups verkstäder
Bibehållen nybilsgaranti
Bilen servas och repareras enligt tillverkarens krav och specifikationer
Verkstäderna har tillgång till mjukvaruuppdateringar och specialverktyg tillhandahållna av biltillverkarna
Vid service och reparationer används delar som motsvarar originaldelskvalitet, det vill säga delar som sitter i bilen när den är ny
Delarna kommer från samma leverantörer som levererar till biltillverkarna
Utfört arbete stämplas/registreras i serviceboken
Prisvärdhet garanteras genom prisgaranti för service och reparationer