Digitalisering och teknikskiften på Automässan 2017
-Det känns bra, riktigt bra sett till utställare och de program som vi, mässans huvudmän och utställarna arbetar med, berättar Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan hos Svenska Mässan.
- Automässan 2014 lockade 15 190 högkvalitativa besökare från norra Europa. Antalet utställare var 275 och representerade då allt från globala leverantörer till fordonsindustrin ned till nischade specialister inom verktyg och instrument, säger Anna Jarnö.
Hon berättar att den utvärdering som gjordes av Automässan för snart tre år sedan visar på fler besökare med beslutsrätt jämfört med mässan 2011.
- Pratar vi Automässan, då pratar vi affärer både för utställare och besökare, något som är viktigt för en branschmässa som Automässan, understryker Anna Jarnö.
Den svenska bilbranschen går för högtryck sett till nyregistreringar av personbilar, lätta och tunga kommersiella fordon samt rullande vagnpark. Men samtidigt står branschen inför utmaningar som teknikskiften och skärpt konkurrens. En utveckling som berör bilhandel, bil- och däckverkstäder, lack- och skadeverkstäder, samt inte minst – dess personal!
- Vi ser en snabb utveckling inom digitalisering, som diagnos och hanteringen av teknisk information. Det är något som vi och våra medlemsföretag kommer att återkomma till under mässan, berättar Gilbert Fransson, representant för branschföreningen Fordonsverkstadsutrustarna, FVU.
Även Sveriges Bildelsgrossisters Förenings, SBF, ordförande Christer Liljenberg ser den fordonstekniska utvecklingen och digitaliseringen som två av branschens stora utmaningar och därmed områden att bekanta sig närmare med som besökare på Automässan i januari.
- För oss är frågan om fungerande konkurrens med valfrihet för både verkstäder och bilägare av största betydelse. Frågan knyts allt närmare till bilens mjukvara och access till den, säger Christer Liljenberg och förklarar att han ser fram mot demonstrationer av intressanta produkter och tjänster samt kunskapslyftande seminarier under Automässan 18-21 januari.
Bildtext: Anna Jarnö, affärsansvarig, och Beatrice de Maré Peterson, marknadsansvarig, Automässan.