Andra raka VM-segern för Mattias Ekström
- Jag hade egentligen bara ett misstag och det var i kval 4 in i kurva ett då jag råkade köra på Loeb, vilket jag bad om ursäkt för, annars var allt perfekt, säger Mattias Ekström.
Fem svenskar var i semifinal. Tre tog sig till finalen där Ekström fick sällskap av de båda Volkswagenbilarna med Anton Marklund och Johan Kristoffersson bakom rattarna. De som fick lämna i semi var Kevin Eriksson och Timmy Hansen. Eriksson i sin Ford OMS som slet för en plats i finalen, men ett litet misstag gjorde att Eriksson gick in lite i en barriär och med det försvann chanserna att nå finalen. Eriksson är sjua i den totala VM-tabellen, en placering bakom Robin Larsson som i helgen missade semifinalkörningen med en placering, då han var trettonde förare efter de fyra kvalheaten.
För Timmy Hansen minskade chanserna att nå finalen när han tjuvstartade i semifinalen och straffades med två jokervarv. Hansen var fyra i mål i semifinalen och fjolårstvåan är nu tolva i tabellen.
Finalgriden bestod tillslut av tre svenskar, en Belgisk rallyförare och två rallyvärldsmästare, där Anton Marklund och Francois Duval stod längst bak, Sébastien Loeb och Johan Kristoffersson som mittenpar och Petter Solberg och Mattias Ekström längst fram.
När starten gick var det Ekström som var snabbast iväg och kunde ta den första svåra och trånga kurvan på Mettet. Sen behöll Ekström taktpinnen och utan några misstag i finalen var det ingen som kunde stoppa honom från att ta sin Audi i mål som första bil igen. Andra raka segern för Mattias Ekström som bakom sig i mål hade Sébastien Loeb som tvåa och Petter Solberg som trea.
Med segern i Belgien leder nu Mattias Ekström, inta bara teammästerskapet med sitt EKS, utan även förartabellen, fem poäng före Petter Solberg.
- Helgen har varit fantastisk. Att vara kapabel att slå killar som Loeb och Solberg är helt otroligt. Jag kommer aldrig glömma den här dagen. Allt det hårda arbete som hela teamet gjort under vintern får utdelning nu och vi fortsätter arbeta hårt och har nya test redan i morgon, sa Mattias Ekström efter segern.
Trea i tabellen är Johan Kristoffersson som efter två tidigare missade finaler efter oturliga semifinaler nu stod i andra led bakom Ekström och Solberg. Men strulet fortsätter för Kristoffersson som fick problem med bilen redan i starten. Istället var det teamkollegan Anton Marklund som stod för helgens prestation då han från sista startrutan med en ytterkurva i första sväng tog alla utom Mattias Ekström.
- Johan fick en dålig start och jag en riktig pärla. Då bestämde jag mig för att ge allt på yttern och det gick vägen, säger Marklund.
Jagad av Sébastien Loeb och Petter Solberg satte Marklund upp ett tempo som till och med stressade Ekström i ledning.
- Jag åkte med de snabbaste grabbarna och det fortaste jag någonsin gjort tidigare, medger Marklund som tyvärr blev offer för en ojämnhet i banan.
- Bilen bottnade ur på ett ställe, framhjulen lyftes från backen vilket gjorde att jag tappade en hel del bromsförmåga. Jag fick inte stopp in i en lång vänstersväng, snurrade och tappade mycket tid.
I mål var Marklund en båda glad och besviken fyra.
- Det var skönt att vara tillbaka i final och äntligen få visa att både jag och bilen har farten för placeringar på toppnivå. Fjärde plats är bra, men med tanke på att jag låg tvåa känner jag mig ändå lite besviken, säger Anton Marklund som är elva i den totala tabellen.
Ekström först ut ut kurva ett Belgien -16
I EM i Supercar som körde sin första deltävling i Belgien tog Kevin Hansen hand om segern. I RX Lites var det åter Thoma Bryntesson som var snabbast i finalen.
Och i Touring Car är det Magda Andersson som är i topp i tabellen efter den första tävlingen i den klassen.