Tystare kupéer med hjälp av mobil vindtunnel
Kunder vill idag ha så tysta kupéer som möjligt. Denna faktor utgör en av kundernas mest prioriterade önskemål. Därav satsar nu Ford på att förbättra sina modellers ljudnivåer med hjälp av en specialdesignad akustisk vindtunnel. Nya Ford Edge är ett resultat av detta arbete med funktionen aktiv brusreducering. Reduceringen innebär att mikrofoner spårar och mäter ljudvågor och spelar sedan upp ljudvågor som stör ut de störande ljuden. Vindtunneln underlättar ingenjörernas jobb genom att identifiera oljud i ett snabbt tempo.
– Detta projekt föddes som en önskan om att kunna kontrollera och begränsa kupéernas ljudnivå, och därmed förse våra kunder med en så behaglig upplevelse som möjligt. Vår nya mobila vindtunnel sparar tid åt våra ingenjörer och ökar produktiviteten. Ett utmärkt exempel på den innovations-mentalitet vi försöker införliva i allt vi gör, säger Bill Gulker på Ford.
Hjärtat av den mobila vindtunneln är byggd inuti två 16-meters containrar. Varje container innehåller akustiska rör för jämna, kontrollerade vindflöden som sedan transporteras vidare till maskinens ände. Farten kommer från två fläktar med en diameter på två meter, var och en försedd med kraft från en elektrisk motor på 250Hk.
Den nya mobila vindtunneln är ett exempel på hur Ford gärna lyfter fram kreativa, nya idéer och inspirerar sin personal att ”tänka utanför boxen”. Tunneln underlättar inte bara ingenjörernas jobb, den förbättrar även bilens bränsleförbrukning.
Några snabba fakta om Fords vindtunnel
Maximal vindhastighet: 130km/h
Maximal systemkraft: 500Hk
Anläggningskapacitet: 24h/dygn, manövreras av två personer