Bilverkstadsbranschen behöver öka transparensen
Verkstadsbranschen rankas som en av tre särskilt tuffa konsumentmarknader i Konsumentverkets Konsumentrapport 2016. Myndigheten kommer lägga extra fokus på att förbättra konsumentens utgångsläge under de kommande tre åren. Enligt Mekonomen beror en stor del av det upplevda kunskapsunderläget på att bilägarna inte får enhetlig och tydlig information om vad som gäller när det kommer till villkor, garantier och reklamationer.
-Vi ser positivt på att Konsumentverket belyser problematiken i vår bransch. Verkstadsaktörernas tudelade budskap kring begrepp som originaldelar och villkor för nybilsgaranti skapar en osäkerhet hos bilägarna. Många betalar för dyra verkstadstjänster hos en märkesbunden verkstad trots att likvärdiga och mer prisvärda alternativ erbjuds på marknaden, säger Madeleine Westerling, Kedjechef för Mekonomen Bilverkstad
Mekonomens egna Billivsundersökning visar att en stor majoritet av bilägarna är nöjda med bemötande och kvalitet och att man litar på sin bilverkstad. Trenden är också att bilägare idag anser sig ha bättre kunskap om bilen. Något som kan bidra till att konsumenterna i framtiden kommer att ställa högre krav och därmed ökar kvaliteten i branschen ytterligare.
-Vår undersökning visar att nästa 90 % av bilägarna är nöjda med hur de blir bemötta i verkstäderna och 79 % svarar ja på frågan om de litar på sin verkstad. 35 % av bilägarna anser sig ha bra eller mycket bra kunskap om bilar. Vilket är en markant ökning jämfört med 2013 då motsvarande siffra var 25 %. Bättre kunskap om en produkt gör det lättare för konsumenterna att ställa krav och utvärdera verkstädernas arbete, säger Madeleine Westerling.