23948sdkhjf

Kinnekulle bjöd på historisk premiär

I de historiska miljöerna vid Skifferberget som inspirerade författaren Jan Guillou till tempelriddaren Arns karaktär passar de gamla, fina historiska racerbilarna in lite extra bra. Inte minst med tanke på att racerbanan Kinnekulle Ring, vackert belägen i det gamla Skifferbrottet, är den enda racerbanan i landet som har kvar sin ursprungssträckning sedan invigningsåret 1969.
Det var helgen den 13-15 maj som RHK, Racerhistoriska klubben tillsammans med SSK, Stockholms Sportvagnsklubb sparkade igång den racerhistoriska säsongen med närmare 200 racerbilar av alla de slag från tidigt 50-tal till sent 80-tal och för helgen förstärkta med den senaste popklassen Legends, som passande nog består av bilar i gammal god 30-talsstil.

De små ettriga Legendsbilarna, som snabbt vuxit till en av Sveriges populäraste racingklasser, bjöd på ett imponerande startfält med hela 45 ekipage, där även kända stjärnor på två och fyra hjul fanns med. Bilarna i 5/8 skala och med vassa motorcykelmotorer lockar STCC-profiler som Peggen Andersson och Jan Flash Nilsson, liksom MC-virtuosen Christer Cralle Lindholm.
Legends körde bägge sina race under den regniga lördagen och bäst av dessa kända profiler lyckades Cralle Lindholm som blev tvåa efter regerande Legens-världsmästaren Emil Persson. Av de tidigare STCC-stjärnorna drog Peggen Andersson det längsta strået med en 7:e plats i det första heatet.

En annan spännande debut i historisk racing på 4-hjul gjorde f.d. Gripen-piloten och endurance världsmästaren på 2 hjul, Peter Lindén, som delade bil med Jan Kling i den senares fina Ford GT40. Trots regnvåtbana och ovana vid bilen, så lyckades Peter Linden ta hem heatsegern i GT klassen för bilar före 1965, medan Jan Kling körde upp sig från sista startruta till andra plats i det andra heatet, som vanns av Bengt-Åke Bengtson Lotus Elan.
Som vanligt i RHK-Cupen, Sveriges största racingserie, bjöd annars 1000cc Cupen det mest välfyllda heatet, följt av Formula Vee. Standard och GT bilar mellan 66-85 bjöd också på ett stort startfält.
I 1000 cc Cupen bjöds man på mängder med härliga fighter genom större delen av fältet. Bäst lyckades Mattias Ståhlberg som vann första heatet, medan Hans Beckert tog hem det andra, bägge körde Cooper 970S, tät racing strax bakom dessa bjöd de bägge Abarthförarna Per Skårner och Reinhold Daubner. Anders Jensen blev bäste Saabförare på femte plats efter att fått ge sig för Kjell Wallin i en Morris Cooper som därmed säkrade fjärdeplatsen i söndagens race.
En populär segrare i söndagens heat för de lite större standardvagnarna var Viktor Israelsson, som elegant fyrhjulssladdade sin Ford Mustang till ohotad seger. Lika ohotad var Formula Juniorklassens segrare Reine Bergström i Team Tidös Spider Mk II. En bil ritad och byggd av Svenharry Åkesson, som också är mannen bakom Koenigseggs grunddesign.
Formel Vee klassen såg Roger Johansson ta hem första heatet i sin Hansen, medan Lars Olsson på slutvarven lurade Stefan Nilsson på segern i heat två. Bland de nyare standard och GT-bilarna var det ingen som rådde på Anders Berger i sin Escort, som för familjetraditionen vidare, nu när världens äldste racerförare, Erik Berger vid 90 år fyllda bestämt sig för att lägga hjälmen på hyllan.

Nästa tävling för de historiska racingklenoderna är Velodromloppet på Gelleråsbanan utanför Karlskoga den 17-19 juni. Ett hett tips för dig som gillar klassiska tävlingsbilar som används till det de en gång byggdes för är alltså helgen innan midsommar.

/ Bo Lindman
2446B
Från Tyskland kom Dr. Dietrich Merkel med sin vackra Lola Mk II Formula Junior. Två fina andraplatser i helgen bägge race blev belöningen.
Här jagas han av en hårt burkande Peter Kumlin i en lite äldre Effyh-Jap 500 cc Midget racer. ”Halvpanna” populärt kallad när det begav sig.

3115
Reine Bergström var helt ohotad i David von Schinkels, team Tidö:s Spider MKII Formula Junior

Foto: Bo Lindman

Tät Abarth fight i 1000cc Cupen bjöd Per Skårner och Reinhold Daubner publiken på. Reinhold försökte alla spår och trix för att hitta en väg förbi rutinerade Skårner, men fick nöja sig med en 3:e plats bakom Per Skårners Fiat Abarth 1000 Corsa.

Foto Bo Lindman-

2852
Jan Kling på väg mot en 2:a plats i sin potenta, men inte helt lättyglade Ford GT40

Nya popklassen Legends bjöd på ett imponerande startfält och kända profiler som Peggen Andersson, Jan Flash Nilsson och Cralle Lindholm. Men ingen rådde på Emil Persson, regerande världsmästare i Legends racing.

Foto: Bengt-Åce Gustavsson

2428
Den här vyn var allt medtävlarna fick se av Anders Bergers Ford Escort, när han i överlägsen stil tog hem segern i helgens bägge heat.

2945
Härliga power slides på väg mot segern i stora standardvagnsklassen bjöd alltid friskt satsande Viktor Israelsson publiken på i sin Ford Mustang från 1965.

Foto: Bo Lindman

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.486