Smart teknik i Suzuki Baleno som har Sverige-premiär
Den nya plattformsgeneration ger högre vridstyvhet och reducerad vikt, vilket positivt påverkar bränsleförbrukning, köregenskaper och stabilitet.
Baleno kommer med två motoralternativ. Den nya 1,0 liters BOOSTERJET, som är en direktinsprutad 3-cylindrig bensinturbo på 112 hk med vridmoment på 170 Nm och en 1,2 liters DUALJET 4-cylindrig bensinmotor som även finns i ett SHVS-utförande (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) med ett vridmoment på 120 Nm.
SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och lithium-Ion-batteriet. ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.
Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm i vridmoment av motorns möjliga 120 Nm, dessutom sköter den Auto-Start/stopp-systemet. Detta koncept förbättrar bränsleekonomin och därigenom även utsläppen.
Bagageutrymmet är hela 355 liter, vilket är det största i segmentet. Den aktiva och passiva säkerhetsutrustningen i Baleno är omfattande. I Balenos standardutrustning ingår t ex ABS med EBD, BAS, ESP, 6 stycken krockkuddar samt krockkraftsabsorberande kaross. Flertalet komponenter har dessutom utformats för att minimera skador på fotgängare.
Vidare kan bilen beställas med RBS (Radar Brake Support), som med hjälp av en millimeterkänslig radar, vid farter över 5 km/h, upptäcker fordon i färdriktningen. Om en potentiell krocksituation uppstår reagerar systemet i fyra steg. 1/ varnar föraren, 2/ automatisk lätt inbromsning, 3/ ökar bromskraften samt 4/ automatisk hård inbromsning. Även adaptiv farhållare finns på menyn.