23948sdkhjf

Ford använder koldioxid vid plast- och skumtillverkning

Ford är först ut i bilbranschen med att ta fram och testa nya skum- och plastkomponenter tillverkade av koldioxid. Forskningen ingår i Fords satsning att försöka minska sin miljöpåverkan. Förhoppningen är att kunna byta ut petroleumbaserat skum och plast mot dessa nya miljövänliga alternativ. Forskare räknar med biomaterialet kan börja användas i Fords bilar inom fem år.

Ford är den första biltillverkaren att fram skum- och plastkomponenter med hjälp av koldioxid som bas. Det nya materialet kan komma att användas för delar i motorrummet men även säten. Införandet skulle medföra en minskning av petroleumanvändning med hela 270 miljoner kilo årligen. Det nya materialet skulle även minska Fords användning av fossila bränslen.

– Hos Ford försöker vi att ständigt utveckla nya, mer hållbara sätt att producera högkvalitativa produkter, med det viktiga syftet att bevara och förbättra vår värld. Vi arbetar framförallt med att försöka minska vår användning av petroleumbaserat skum och plast. Vi är otroligt entusiastiska över det nya koldioxidbaserade materialet då det kan hjälpa oss lösa den till synes oöverkomliga klimatfrågan, säger Debbie Mielewski, ansvarig för teknisk hållbarhet på Ford.

I nästan två decennier har forskare framgångsrikt arbetat med att utveckla hållbara material för Ford. I Nordamerika finner vi till exempel soja-skum i samtliga bilar. Andra exempel är återvunna däck som blir till spegelkomponenter, gamla t-shirtar och jeans används som interiör och återvunna plastflaskor bildar REPREVE-materialet i nya Fordmodellen F-150.

Infångandet av koldioxid, ofta benämnt ”Carbon Capture”, sker genom en teknologisk lösning där du samlar in upp till 90 procent av den koldioxid som produceras vid användning av fossila bränslen under industriella processer. Infångandet hindrar därmed en stor mängd koldioxid från att fortsätta upp i atmosfären.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063