23948sdkhjf

Strid kan väntas mellan bilhandlare och biltillverkare

-Nu sker det som SFVF har varnat för tidigare. Bilförsäljningens mönster ändrar karaktär. Volvo sålde sina första nya XC 90 på nätet, det tog 48 timmar. Tesla kan bara köpas på nätet och det är hur enkelt som helst. GM sålde 1 200 på möte nyligen. Jo, marknaden förändras men "går" bilhandlarna i takt med tiden? Nej, tyvärr verkar många fortsätta att investera mycket pengar i sina anläggningar. Frågan är, hur mycket måste de sen höja priset på verkstan för att ha råd att driva verksamheten? Det kan heller inte vara konkurrens på lika villkor om en part får tillgång till bilens data före någon annan, säger Bo Ericsson vd på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Det Ericsson syftar på är de nya villkoren för Europas bilhandlare.

Det blåser upp till konflikt i Europa mellan traditionella bilhandlare och biltillverkare. För att uppfylla kraven från biltillverkarna tvingas bilhandlarna investera hundratals miljoner euro i uppdatering av sina anläggningar. Samtidigt styr tillverkarna allt mer över sin verksamhet ”från” traditionell bilhandel till andra typer av försäljning.

Nu befarar ECD (European Car Dealers), den europeiska organisationen för bilhandlare som ingår i Cecra, att många återförsäljare/bilhandlare kommer att hamna mellan stolarna när biltillverkarna väljer nya försäljningsvägar.

Det finns redan idag många exempel på tillverkare som genomgår förvandling från enbart biltillverkare till att gå över till mobilitetstjänster. I medier börjar de experimentera med nya mobilitetstjänster som byggs upp kring kärnprodukter, konstaterar ECD.

Det finns också exempel på att biltillverkare investerar direkt i bilpooler eller rideshares och man testar lösningar för paketleveranser i samarbete ed tex amazon.com direkt till kundens fordon.

Men återförsäljaren/bilhandlarens roll i den framtida värdekedjan är oklar.

Nyckeln till framgång kommer att vara den direkta relationen med kunden och smart hantering av bil- och kunddata.

Bilhandlare måste därför få lika tillgång till data som genereras av uppkopplade fordon, hävdar Antje Woltermann, ECD:s ordförande och Cecra:s vice ordförande. Endast kunddata - valutan i den digitala världen - ger bilhandlare med möjlighet att utveckla hållbara affärsmodeller. Dyra showrooms har blivit mindre viktigt för nybilsförsäljningen. Tidigare använde den typiska köparen fem besök hos bilhandlaren innan det blev affär på en ny bil. Idag sker oftast bara ett besök innan kontraktet signeras

Hållbara affärsmodeller består av intelligenta anslutningar personliga kunduppgifter som genereras under hela livscykeln med data som genereras av fordonet, såsom användningsmönster, servicebehov och körbeteende. På grundval av detta kan perfekt matchade mobilitetslösningar skräddarsys enligt den enskilda kundens behov.

Men framför allt när det gäller data som genereras av anslutna bilar, har billverkarna ensidigt insisterat på att kontrollera dataflödet. Den som får först tillgång till dessa uppgifter har en konkurrensfördel.

Därför krävs att inte bara biltillverkare utan även andra intresserade aktörer, inklusive bilhandlare, får lika tillgång till dessa uppgifter. Det är onödigt att säga att kunden kommer att upprätthålla suveränitet över sina uppgifter., konstaterar ECD.

Det finns självklart ett behov av att Europeiska kommissionen inrättar en rättslig ram för tillgång till fordonsdata. Det finns många faktorer som dataskydd och personlig integritet eller trafiksäkerhet som bör granskas av kommissionen. Men en punkt kräver särskild uppmärksamhet ur bilhandlarens synvinkel: rättvis konkurrens för de som behöver tillgång till fordonsdata för att kunna använda den för att erbjuda de bästa mobila lösningarna för konsumenten.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078