75 år av frihet och äventyr med Jeep firas i Europa
Närmare 400 bilar och 2 500 Jeep-ägare väntas till Bassella i Spanien för fyra dagars 4x4-äventyr, frihet och utomhusaktiviteter i äkta ”Jeep Jamboree”-stil i början av juni – alla för att fira födelsedagen av den allra första Willys MA som rullade av produktionslinan just den 5 juni 1941. Det legendariska varumärket Jeep firar nämligen 75 år och har i decennier skapat nya segment och nya modeller på bilmarknaden.
Camp Jeep arrangeras av Jeep Owners Group som är den ”the one and only” officiella Jeep-klubben och som har verksamhet i hela 24 länder inom EMEA-regionen med mer än 64 000 medlemmar. Klubben grundades i augusti 2014 och följer i spåren av den allra första ”Jamboree” som organiserades redan 1953 i USA där bilägare sedan dess träffats och kört den legendariska Rubicon Trail i Sierra Nevada-bergen i USA. Det är träffar och möten som varit en viktig del i varumärkets historia och som skapat en sammanhållning bland bilägare och den klassiska Jeep-spirit som råder runt om i världen.
Deltagare på Camp Jeep får en speciell möjlighet att testa den unika ”åk-var-du-vill”- och ”gör-vad-du-vill”-kapaciteten i deras bilar. Men under 75-årsjubileet i år blir firandet extra stort och två konceptbilar väntas att åka över Atlanten för att delta i festligheterna. Dessutom ska flera historiska modeller finnas på plats, bland annat den ostoppbara Willys-Overland MB från 1941, branschens första suv Willys Wagon från 1946 samt Jeep Wagoneer från 1963: den första fullstora premium-suven.
Jeep 75 år: Här är hela historien från 1941 till 2016
När den amerikanska armén 1940 bjöd in 135 fordonstillverkare att skapa framtidens lätta militärfordon var det enligt en diger kravspecifikation. Bilen skulle ha minst 272 kilos lastkapacitet, vara lägre än 91 centimeter och ha såväl fyrhjulsdrift och lågväxel som nedfällbar vindruta.
Willys-Overland, American Bantam Car Manufacturing Company och Ford Motor Company agerade snabbt och byggde varsin modell som de tyckte passade – och levererade samma år 70 testexemplar vardera och året därpå tillverkades det ytterligare 1 500 fordon från de tre företagen för prövning och utveckling.
Snart låg det klart att ”Willys Quad” presterade bäst – och efter några modifikationer och förbättringar utsågs fordonet till den bil som armén skulle satsa på; ”Willys MA” var född. En bil som under de följande åren kom att tillverkas i hela 368 000 exemplar av Willy-Overland och i ytterligare 277 000 exemplar av Ford under licens. En sann ikon som lagt grunden till dagens suvar.
Enligt arméns kravspecifikation från 1940 fick den nya bilen inte ha en tjänstevikt på mer än 590 kilo, men så lätta lyckades inte något av de tävlande företagen bygga sina bilar, och U.S Army tvingades höja vikten till 980 kilo i sin kravspecifikation.
Trots det var Willys tvungna att ta till alla möjliga medel för att sänka vikten, vilket också gjorde Willys MA till en spartansk vagn. Till uppdateringen, Willys MB, hade en hel del utrustning och bekvämligheter kommit åter, vilket gjorde att vikten till slut hamnade 181 kilo över grundspecifikationen.
Namnet Jeep föddes när Willys efter andra världskriget, där det karakteristiska utseendet blev till en välkänd symbol över hela världen, varumärkesskyddade namnet ”Jeep” för att lansera bilen på den civila marknaden. Och så föddes det varumärke som än i dag står för frihet och framkomlighet, och som nu lockar fler bilköpare än någonsin.
2015 blev andra året i historien som Jeep sålde mer än en miljon bilar runt om i världen. Första gången var 2014, och sedan dess har försäljningen ökat med 22 procent till fjolårets 1 237 583 bilar. Även i Sverige ökar Jeep kraftigt – med hela 68 procents försäljningsökning.
Viktiga milstolar i Jeep-historien
Jeep CJ-2A: 1945-1949
Världens första civila Jeep-modell någonsin – och namnet CJ står för ”civilian Jeep). En uppdatering av den militära varianten med bland annat baklucka och sidomonterat reservhjul, större strålkastare och externt tanklock som den militära varianten saknade. Motorn i CJ-2A var en 2,2-liters rak fyrcylindrig med T-90A växellåda och Spicer 18 fördelningslåda, samt Dana 25 och Dana 23-2 som fram- och bakaxel. CJ-2A tillverkades i fyra år fram till 1949, men många av komponenterna den baserades på kom att leva betydligt längre än så i framtida Jeep-modeller.
Jeep Jeepster: 1948-1951
Jeepster var historiens andra Jeep-modell och den sista bilen med öppen Phaeton-kaross som kom att byggas av en amerikansk biltillverkare. Som sidorutor fanns endast gardiner, men under huven fanns en 2,6-liters sexculindrig Hurricane-motor. Erbjöds dock aldrig med fyrhjulsdrift.
Jeep CJ-3A: 1949-1953
En uppdatering av CJ-2A, med några förbättringar i form av en vindruta i ett stycke och en mer robust bakaxel. Ursprungliga 2,2-litersmotorn behölls.
Jeep CJ-3B: 1953-1968
En större uppdatering av CJ-modellen som fick högre och större front och motorhuv än den militära varianten för att den nya Hurricane-motorn skulle rymmas. CJ-3B tillverkades ända fram till 1968 och hela 155 494 fordon byggdes i USA.
1953 såldes också företaget Willys-Overland till Henry J. Kaiser för 60 miljoner dollar, och den nya ägaren sjösatte ett gediget utvecklingsarbete för att bredda Jeep-familjen.
Jeep CJ-5: 1955-1983
En civil vidareutveckling av Willys M-38A1 som användes av armén under Koreakriget, men som i grund och botten baserades på tidigare CJ-3B. Nya rundande hörn och förlängd hjulbas och totallängd, men det var framför allt de uppdaterade motorerna, axlarna, växellådorna och säteskomforten som gjorde CJ-5 populär hos allmänhetens som nu fått upp ögonen för terränggående bilar. Utvecklades till en klassisk ikon och mer än 600 000 CJ-5 tillverkades under de kommande 30 åren.
1970 såldes den dåvarande ägaren Kaiser till American Motors Corporation (AMC) och Jeep blev därmed ”Jeep Corporation”.
Jeep CJ-6: 1956-1975
En 50 centimeter förlängd version av CJ-5 som introducerades 1956. Förutom det längre axelavståndet och det större lastutrymmet var CJ-6 i stort sett identisk med den mindre CJ-5.
Samtidigt utrustade AMC båda modellerna med grövre axlar, större bromsar och bredare spårvidd. 1956 introducerades också den stora V6-motorn ”Dauntless” som med 155 hästkrafter närmast fördubblade effekten jämfört med den tidigare fyrcylindriga motorn. Det var första gången en Jeep kunde utrustas med V6-motor och 1973 kunde alla CJ-modeller beställas med 4,9- och 5,9-liters V8-motorer från AMC.
Jeep Pickup: 1947-1965
En pickup med 299-centimeters hjulbas som i övrigt hade små förändringar jämfört med de militära varianterna. Pickupen var också Willy-Overlans första försök att bredda Jeep-varumärket från CJ-modellerna.
(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965
En stor kombi med 265 centimeters hjulbas som snabbt blev en favorit hos entusiaster. Kom med fyrhjulsdrift 1949.
Jeep FC 150/170 Pickup: 1957-1965
Två fordon som framför allt användes som arbetsfordon med 205 respektive 262 centimeters axelavstånd.
Jeep Wagoneer: 1963-1983
En nutida klassiker som vid introduktionen var den första fyrhjulsdrivna bilen som kom med automatisk växellåda – vilket också stakade ut vägen för dagens suvar. Individuell fjädring fanns som tillval.
Den första automatiska permanenta fyrhjulsdriften Quadra-Trac introducerades 1973 och blev då tillgänglig i de fullstora Jeep-modellerna.
Jeep Gladiator/J-Series Pickup: 1963-1987
Pickup-version baserad på Jeep Wagoneer som kom i två längder. Gladiator-namnet upphörde 1972 då J-200 och J-300 i stället tog över.
Jeep Commando: 1967-1973
256 centimeters axelavstånd och ”Dauntless” V6-motor med Dana 23 och 44 axlar. 1971 tillverkades specialversionen Commando Hurst Special i mindre än 100 exemplar, vilket gör den till en av de mest eftertraktade och ovanligaste modellerna i en Jeep-kollektion i dag.
Jeep Cherokee (SJ): 1974-1983
En tvådörrars Cherokee med siktet inställd på en yngre målgrupp jämfört med den större Wagoneer-modellen och byggdes för den växande marknaden för fritidsfordon. Med stor Gladiator-grill och i flera starka kulörer marknadsfördes den som en mer terränggående och ungdomligare bil än Wagoneer.
Jeep CJ-7: 1976-1986
När AMC introducerade nya CJ-7 1976 var det den första övergripande designförändringen hos Jeep på 20 år. CJ-7 hade en något längre hjulbas än CJ-5 för att rymma den större automatlådan. Dessutom erbjuds ett avtagbart tak i plast och avtagbara ståldörrar till CJ-7 som tillval.
Fram till 1983 tillverkades CJ-5 och CJ-7 parallellt, men då blev efterfrågan på den modernare CJ-7 så stor att man lade ner CJ-5 på grund av bristande tillverkningskapacitet.
Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-1985
En förlängd version av CJ-7 som kom att byggas i mindre än 30 000 exemplar. Mycket populär bland bilsamlare i dag och såldes på sin tid med både hardtop och softtop.
Jeep Grand Wagoneer: 1984-1991
När Wagoneer 1963 lade grunden för dagens suvar var det Grand Wagoneer som 1984 gjorde dem lyxiga. Med klassisk lyxutrustning som läderklädsel, luftkonditionering, AM/FM/CD stereoradio, extra ljudisolering och träddekor på karossens utsida var Grand Wagoneer en riktig lyxbil. Modellen kom med en 5,9-liters V8 med höjd effekten och mer vridmoment, och dessutom segmentets högsta tillåtna släpvagnsvikt.
Jeep Cherokee (XJ): 1984-2001
Med Cherokee hade AMC första gången designat en ny Jeep helt från grunden – och samtidigt var Cherokee den första helt nya Jeep-modellen sedan introduktionen av Wagoneer knappt 20 år tidigare.
Cherokee XJ byggde på en kombination av ram- och unibody-chassi med en nyutvecklad ”Quadra-Link” främre hjulupphängning för att både få hållbarhet och terrängförmågan genom en stel frontaxel och förbättrad väghållning och komfort. Bilen sattes dessutom ihop av robotar för bästa passform och finish.
Cherokee XJ var hela 500 kilo lättare, 10 centimeter lägre, 15 centimeter smalare och 54 centimeter kortare än tidigare Cherokee-generation. Tillgänglig med såväl två- som fyrhjulsdrift och med fyra dörrar dominerade den sitt segment i många år och 1989 lanserades Cherokee Limited med en 4,0-liters sexcylindrig motor.
Jeep Wrangler (YJ): 1987-1996
1983 var det dags för originalet att uppdateras – och då kunderna efterfrågade allt högre komfort och modernare finesser ersattes Jeep CJ-7 från 1976 av helt nya Wrangler.
Utseendet och stilen var visserligen bekant, men under det karakteristiska skalet fanns enbart ett fåtal komponenter kvar från CJ-7. I stället delade nya Wrangler mer teknik med nya Cherokee. Dessutom fick Wrangler för första och sista gången rektangulära strålkastare. Modellen tillverkades i mer än 630 000 exemplar.
5 augusti 1987 såldes American Motors Corporation (AMC) till Chrysler Corporation och det populära Jeep-varumärket inkorporerades i Chryslers Jeep/Eagle-avdelning.
Jeep Comanche (MJ): 1986-1992
Pickup baserad på samma teknik som Jeep Cherokee med ett 1,83 meter långt pickupflak. Några år efter introduktionen erbjöds såväl Selec-Trac och Command-Trac fyrhjulsdrift.
Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004
Med en spektakulär världsdebut körde nya Jeep Grand Cherokee genom glasrutorna till bilmässan i Detroit i januari 1992 där den lanserades. Då var det den första suven utrustad med sidoairbag på förarsidan. Dessutom satte den ny klasstandard för väghållning, köregenskaper och komfort.
Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006
Ikonen uppdateras igen, denna gång rejält. Det karakteristiska utseendet behölls, men mekaniskt var skillnaderna mycket stora. Nära 80 procent av alla komponenter var nyutvecklade, bland annat en fyralänkad främre hjulupphängning, likt den på Grand Cherokee samt en ny interiör med krockkuddar för såväl förare som passagerare. TJ-modellen återfick de klassiska runda strålkastarna, nedfällbar vindruta (som kom första gången 1940) samt avtagbara dörrar. Dessutom fanns en avtagbar hardtop och en softtop bland tillvalen.
2003 lanserades den bäst utrustade Jeep-modellen någonsin; nya Jeep Wrangler Rubicon. Namnet kommer från en legendarisk terrängsträcka i USA och modellen var utrustad med låsbara differentialer både fram och bak, en 4:1 lågväxels-fördelningslåda och 32-tumshjul.
2004 lanserades också Jeep Wrangler Unlimited som var en förlängd Wrangler. Med 33 centimeters bättre lastutrymme och fem centimeter mer utrymme för baksätespassagerarna gav Unlimited både förare och passagerare högre komfort och mer användbarhet.
Jeep Grand Cherokee (WK): 2005-2010
En grundläggande ny konstruktion av ZJ/WJ-modellen, med såväl högre markfrigång som bättre köregenskaper. En 5,7-liters HEMI V8-motor och lyxutrustning lockade finbilsköpare.
Jeep Wrangler och Jeep Wrangler Unlimited (JK) 2007-nuvarande
Baserad på det framgångsrika och grundläggande Jeep-receptet med helt ny ram och ny design såväl interiört som exteriört (men med den ikoniska stilen intakt). För första gången finns dessutom plats för fem åkande samtidigt som lastutrymmet är det största någonsin i en Wrangler. Dessutom i kombination med klassledande terrängegenskaper och användarvänlighet.
Dagens Wrangler är lena, rejäla och enkla – med klassens bästa terrängegenskaper tillsammans med en äkta open-air körupplevelse.
Jeep Grand Cherokee (också WK): 2011-nuvarande
Efter nära fyra miljoner sålda Grand Cherokee sedan introduktionen var det 2011 dags för en helt ny generation Grand Cherokee att ta vid. En rejäl förbättring av modellen som nu kombinerar perfekta köregenskaper och enastående terrängförmåga. Grand Cherokee står för mycket körglädje, legendariskt Jeep-hantverk, förbättrad bränsleekonomi och en förstklassig interiör tillsammans med en ny slank exteriördesign.
Ett amerikanskt hantverk med hög säkerhet och mycket teknik – vilket också gjort Grand Cherokee till den mest belönade suven i historien.
Jeep Cherokee: 2014-nuvarande
När nya Cherokee debuterade 2014 och ersatte den Jeep Liberty i USA och gjorde att det legendariska modellnamnet åter fanns tillgängligt i USA efter tretton års bortavaro. En helt nyutvecklad bil som blandar en ny design med klassiska Jeep-detaljer som grillen med sina sju ribbor. Moderna och kraftfulla motorer, nio-växlad automatlåda och, så klart, klassisk Jeep-framkomlighet.
Jeep Renegade: 2014-nuvarande
Nya Jeep Renegade är den första Jeep-modellen någonsin som tillverkas i Europa – men med smart teknik, effektiva utrymmen och en oövervinnerlig känsla har den tillsammans med sitt syskon Fiat 500X tagit omvärlden med storm. Endast tio månader efter introduktionen hade fler än 100 000 Jeep Renegade tillverkats och modellen stod för en beundransvärd försäljningsökning på marknader över hela världen.