Svensk designchef utsedd till Årets Kvinna 2016
-Jag är väldigt stolt över priset som också är ett budskap till unga kvinnor i bilindustrin. Många kvinnor väljer att studera produktdesign snarare än transportdesign. För en designer är det få produkter som är så komplexa, men samtidigt spännande att designa som bilar. Så det är verkligen värt mödan att föra ut det budskapet till unga tjejer. Priset är för de också, säger Agneta Dahlgren, designchef för C-segmentet på Renault
Agneta växte upp utanför Göteborg och flyttade till Frankrike 1990 där hon fortsatte sina studier inom industridesign och började på Renault ett år senare. Under nästan 10 år arbetade hon på Corporate Design med utformningen av framtidens fordon, allt från transportbilar till personbilar.
2009 utsågs hon till designchef för Renaults strategiskt viktigaste segment, C-segmentet, med Nya Mégane, Nya SCENIC och GRAND SCENIC som ansvarsområden. Hon har också designat Renaults elbil ZOE. I mars visades Nya SCENIC upp och nyligen GRAND SCENIC som är viktiga modeller för Renault i MPV-segmentet. Renault var pionjärer med MPV-bilar för 20 år sedan. Med de bägge nya versionerna av SCENIC med helt ny design ger företaget nytt liv i segmentet.