Information om fordonsrelaterade skulder dygnet runt
Den 1 juli 2014 infördes nya regler i Sverige med syfta att motverka användandet av så kallade bilmålvakter. Reglerna innebär att om ett fordon har gamla obetalda fordonsrelaterade skulder (fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgifter etc.) och om den betalningsskyldige ägaren inte har några tillgångar, så kan Kronofogden ta fordonet i anspråk och sälja det för att täcka de fordonsrelaterade skulderna. Det gäller även om fordonet har en ny ägare. En fordonsägare kan alltså hamna i en situation där kronofogden vill ta fordonet för att få betalt för skulder som den nya ägaren själv inte är upphov till och inte är skyldig att betala.
De nya reglerna har inneburit ett utökat behov att kontrollera om det finns skulder eller inte på fordon. Fram tills nu har det krävts ett telefonsamtal till Transportstyrelsens kundtjänst, vilket har inneburit begränsningar på grund av öppettider och väntetid i telefon.
Sedan den 4 april finns uppgifterna om obetalda fordonsrelaterade skulder tillgängliga via en av Transportstyrelsens automatiska telefontjänster. Tjänsten nås via Transportstyrelsens kundtjänsts vanliga telefonnummer, 0771-14 15 16. Den som ringer når tjänsten genom att säga förslagsvis "ägaruppgifter" när rösten ber ringaren berätta vad denne vill ha hjälp med. När kundtjänsten är stängd kommer man till tjänsten genom knappval 1.
– Det är viktigt att det är enkelt att kontrollera om ett fordon har obetalda fordonsrelaterade skulder. Den automatiska telefontjänsten innebär att man inte längre är bunden till kontorstider. Många fordonsaffärer görs under kvällar och helger och därför är det bra att kontrollerna nu också går att göra vid dessa tidpunkter, säger Jan-Olov Öhrn, skatte- och avgiftsdirektör på Transportstyrelsen.
Det går idag att söka information om ett fordon på webben via e-tjänsten ”Fordonsuppgifter – sök med registreringsnummer”. Men uppgifterna om fordonsrelaterade skulder kommer i nuläget inte att lämnas i tjänsten. Orsaken är att fordonsrelaterade skulder definieras som personuppgifter och att det saknas lagstöd för att lämna ut uppgifterna via webben.
Under 2015 gjordes nästan 660 000 samtal till den automatiska telefontjänsten. Förhoppningen är att tillgången till skuldinformation kommer innebära att betydligt fler väljer att använda tjänsten. Det finns långtgående planer på att fortsätta utvecklingen av tjänsten som i nuläget är i ett grundutförande.
– Den nuvarande lösningen är inte optimal. Det kan lätt bli långrandigt där datorn läser upp all fordonsinformation, i synnerhet i de fall då det finns skulder. Men det viktigaste har varit att få lösningen på plats. Planen är nu att gå vidare och införa en uppdelning som gör det möjligt att välja endast fordonsteknisk information, skuldinformation eller vad man nu är intresserad av. Något som vi räknar med ska vara på plats under sommaren, säger Jan-Olov Öhrn.