23948sdkhjf

Nästa år får köpare av supermiljöbilar ingen premie

Den som köper en elbil eller laddhybrid efter årsskiftet får inte något statligt stöd. För att ändra reglerna krävs ett regeringsbeslut, men på ansvarig myndighet har man inte fått några sådana signaler från regeringskansliet.

- Det här riskerar att bli en upprepning av den osäkerhet som rådde för två år sedan, när intresset för supermiljöbilar ökade kraftigt men den dåvarande regeringen inte kunde garantera att alla bilköpare skulle få premien på 40 000 kr, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.

Supermiljöbilspremien, som funnits sedan 2012, betalas ut till köpare av nya bilar som släpper ut max 50 gram koldioxid per km. I praktiken handlar det om elbilar och laddhybrider. Från början var premien tänkt att gälla bilar som registrerades till och med 31 december 2014.

Utbetalningsperioden har sedan förlängts i två omgångar, först till och med 2015, och senast till och med 2016. Regeringens tanke har varit att därefter, från 2017, låta stödet till köpare av supermiljöbilar bli en del av ett super malus-system. Något dåvarande miljöminister Åsa Romson bekräftade på ett presseminarium så sent som den 12 april (http://www.tjanstebilsfakta.se/asa-romson-det-blir-en-ny-bilformansskatt).

Den 29 april, när bonus malus-utredningen presenterade sitt förslag (http://www.tjanstebilsfakta.se/tjanstebilsforare-ska-lockas-med-grona-morotter), stod det klart att ett nytt bonus malus-system kan införas tidigast 1 januari 2018. Detta på grund av att Transportstyrelsen behöver anpassa sitt system för fordonsskatt, och det arbetet kommer inte vara färdigt innan kommande årsskifte.

- Jag är minst sagt förvånad, eftersom Åsa Romson verkligen verkade tro på vad hon sa men hon kände uppenbarligen inte till utredningens innehåll, säger Ronny Svensson, som själv närvarade på pressträffen den 12 april.

Den förordning som styr utbetalningen av supermiljöbilspremie gäller till och med 31 december 2016. Det innebär att köpare av supermiljöbilar som registreras därefter är inte berättigade till statligt stöd. För att ändra i förordningen krävs ett regeringsbeslut, men på Transportstyrelsen har man ännu inte fått några signaler från regeringskansliet att detta skulle vara på gång.

- Jag har inte hört någonting sådant, bekräftar Mikael Andersson, pressansvarig för bland annat fordonsskatt på Transportstyrelsen.

Det nya bonus malus-systemet ska endast omfatta fordon av fordonsår 2018 eller senare, som registreras i vägtrafikregistret från den 1 januari 2018.

För 2016 har regeringen avsatt 309 miljoner kr för supermiljöbilspremier. Hittills har 98,8 miljoner kr betalats ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078