Juridikspalten: Fråga gällande motorbyte
Jag hoppas ni kan hjälpa oss med denna fråga. Vi sålde en bil till kund i Januari i år.
Bilen är registrerad 2010 11 01 och hade vid säljtillfället gått 89 360 km. Nu fick vi ett samtal att kamremmen hade gått på bilen vilket resulterat i motorhaveri.
Försäkringsbolaget hänvisar till vår garanti då det ej har gått 6 månader sedan bilen levererades.
Vi har nu en diskussion med kunden då han önskar få en utbytesmotor och inte en begagnad motor från skroten. Den motor som vi kommit över är från en bil som är av årsmodell 2009 och har gått ca 110 000 km.
Kunden menar på att vi inte får montera en motor som är äldre samt har högre mätarställning.
Stämmer detta?
Svar:
Det är ni som avgör hur felet ska avhjälpas. Då det är frågan om äldre bil kan kunden få acceptera en viss avvikelse i år och miltal på en utbytesmotor.
Det viktiga är att den inte är i sämre skick och har sämre prestanda än motsvarande felfria motor.
Det är svårt att göra en värdering mellan olika bilar och jämföra miltal och ålder då det endast är motorn som är ett par år äldre.
I detta fall kan det vara som så att kunden är berättigad till ett prisavdrag. Detta prisavdrag kan inte vara så stort i detta fall på en 5 år gammal bil. Alternativt försöker ni leta efter en nyare motor mot att kunden betalar mellanskillnaden för den förbättring som då uppstår.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson
Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
113 29 Stockholm
Direkt: 08-519 475 15
www.sfvf.eu