23948sdkhjf

Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar

Framtidens motorcykel har två framhjul, krockkuddar, ABS-bromsar och automatisk nödbroms, om man får tro på Folksams trafiksäkerhetsforskare, Matteo Rizzi, som blev motorcykeldoktor efter sin disputation på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg den 3 juni.
Matteo Rizzi disputerade i ämnet ”Säkra motorcyklar”. Alla motorcyklister vet att det är vanligt att fordonet kan börja wobbla när man behöver bromsa kraftigt från hög fart och att fordonets bromsar kan låsa sig. Wobbling leder ofta till att ekipaget välter vilket i sin tur leder till allvarliga skador. Med hjälp av ABS-bromsar (låsningsfria bromsar) kan man förhindra att motorcykeln lägger sig ned och glider iväg med en annan typ av skador som följd.

Matteo Rizzis forskning har klarlagt att med ABS minskar olyckorna med mer än 40 procent, dessutom blir olyckorna som ändå sker mer förutsägbara, eftersom motorcyklisten kommer att sitta kvar på motorcykeln vid kollisionen. Detta gör att man kan börja planera och utveckla mer anpassade säkerhetsåtgärder.

– Därför kan man lägga tankemödan på hur vägen ska anpassas för att minska riskerna, till exempel att utveckla och sätta upp räcken som är anpassade för upprätta kollisioner. Eftersom man kommer att sitta kvar på hojen när man krockar så går det också att utveckla motorcykeln, till exempel med krockkuddar. Framtidens motorcykel har förmodligen tre hjul, krockkuddar, ABS-bromsar och automatisk nödbroms, säger Matteo Rizzi.

Matteo Rizzis forskning baseras på verkliga olyckor och är resultatet av flera statistiska studier omfattande tusentals olyckor.

– Efter disputationen ska jag att träffa en organisation som representerar motorcykeltillverkare i hela Europa. Jag får berätta om min forskning och får på så vis möjlighet att påverka framtida tillverkning, vilket känns väldigt spännande.

Men Matteo Rizzis forskning har redan gett resultat, till exempel att EU nyligen beslutade att alla nyproducerade motorcyklar ska ha ABS-bromsar. Hans forskning får också betydelse för Folksams kunder då Folksam numera lämnar 15 procents rabatt på motorcykelförsäkringen om ekipaget har ABS-bromsar.

Vägen till doktorshatten började när Matteo Rizzi anställdes som trafikforskare av Folksam för fyra år sedan. Matteo Rizzi är själv är en entusiastisk motorcykelåkare som bland annat tävlat i banracing.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047